-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Viktig generasjonsskifte
Octavia er Skodas mest populære modell, både i Norge og ellers hvor den selges. Men selv de mest populære bilene må fornyes med jevne mellomrom.
Octavia kom på markedet i 1996 som Skodas første mellomklassebil etter at Volkswagen overtok den tsjekkiske fabrikken. Selv om den siden den gang har hatt mye til felles med Golf, har Skoda-modellen appellert til dem som trenger litt ekstra plass, gjerne unge familier.
Modellen har vært gjennom to generasjonsskifter i vårt årtusen, først i 2004 og så i 2013 da dagens modell ble lansert. Det neste kommer innen et par år, men må nok vente til etter neste Golf er lansert i 2019.
At Skoda er et populært merke og Octavia er en populær modell, ser vi tydelig av salgstallene samtidig som våre Skoda-omtaler klikker godt. Siden år 2000 er det solgt tett innpå 100.000 nye Skoda i Norge, og av disse utgjør Octavia 52.103 biler, eller 52,4 %.
Klarer seg uten ledning
Selv i dagens marked, der «alt» skal ha batteri eller hybrid drivlinje i en eller annen form, er Octavia et hederlig unntak. Ifølge OFV er den nummer 12 blant Norges mest solgte modeller, og suverent på topp når vi kun teller modeller med bensin-/dieselmotor.
Dagens Octavia stasjonsvogn har en lengde på 466 cm og et bagasjerom som rommer 610 liter med alle setene på plass. Tyske medier antyder at nykommeren vil strekke seg forbi 470 cm og få enda større bagasjerom.
Drivlinjene vil Octavia dele med nye Golf og en rekke andre konsern-modeller.
På bensinsiden blir det 3-sylindrede 1,0-litere og 4-sylindrede 1,5-litere med pustehjelp. Dagens 1.8 TSI blir trolig erstattet av den samme 2.0 TSI som sitter under panseret i Kodiaq.
Mye diesel
På dieselfronten er nok både Volkswagen og kundene deres mer avventende, men det tidligere problembarnet – EA288 – skal være modifisert og klargjort for Golf 8. Da må den jo kunne brukes i Octavia også.
Faktisk har to tredeler av alle nye Octavia registrert hittil i år ifølge OFV en dieselmotor under panseret. Det er som kjent ikke alle nordmenn som bor i storbyer der det truses med tiltak mot dieselbiler.
Etter generasjonsskiftet vil nok Octavia ganske snart også få tilgang til hybride drivlinjer, som flere av de øvrige modellene fra den tsjekkiske produsenten.