-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Nesten minuttet raskere
Porsche demonstrerte nylig hva som er mulig når man tøyer regelverket litt. De knuste en 35 år gammel rekord. Nå er bestetiden rundt Nordsløyfa 5 minutter og 19,55 sekunder.
Den nye rekorden tilhører Timo Bernhard og en Porsche 919 Hybrid Evo. Han slo den gamle rekorden med hele 51,58 sekunder etter å ha holdt en snittfart på hele 233,8 km/t rundt banen som av de fleste holdes som verdens mest krevende racerbane.
At Porsche satset på Bernhard er ingen tilfeldighet – tyskeren har vunnet 24-timersløpet på Nordsløyfa fem ganger, har vunnet Le Mans to ganger og er regjerende verdensmester i WEC (VM for prototyper og GT-biler) med Porsche 919 Hybrid.
– 919 Evo var perfekt preparert, og jeg ytet mitt aller beste på denne runden. Takket være den aerodynamiske downforcen har jeg holdt flatt jern på steder der jeg ikke ante det var mulig, sa den 37-årige Porsche-føreren da han krabbet ut av den trange cockpiten.
– Jeg er rimelig godt kjent på banen, men i dag måtte jeg lære å kjøre på en ny måte, sa Bernhard.
Dermed er Stefan Bellofs rekord fra 28. mai 1983 endelig slått. Han brukte 6 minutter og 11,3 sekunder rundt den 20,832 kilometer lange Nordsløyfa i en Rothmans Porsche 956 C mens han trente til 1000-kilometersløpet der.
Rekorden på Nordsløyfa er den andre i rekken for Porsche 919 Hybrid Evo. 9. april satte samme bilen ny banerekord på Spa med Neel Jani bak rattet.
Med tiden 1:41,770 rundt den 7,004 kilometers banen var han trekvart sekunder raskere enn Lewis Hamilton som sikret seg pole position i Formel 1-løpet med 1:42,553.
Evo-versjonen av Porsche 919 Hybrid er basert på bilen som har dominert prototyp-klassen i WEC og på Le Mans de siste tre årene.
Etter at Porsche trakk seg fra serien foran årets sesong, er bilen fritatt fra det strenge regelverket som skal sørge for mest mulig like ytelser teamene imellom.
Dermed er effekten økt og vekten redusert, samtidig som bilen er utstyrt med aktiv aerodynamikk.
(artikkelen fortsetter)
Bilen som nå veier 849 kg og har 50 prosent mer downforce enn WEC-modellen, oppnådde en toppfart på hele 369,4 kilometer i timen.
Den toliters V4 turbomotoren sender hele 720 hk til bakhjulene, opp fra 500 hk. I tillegg bidrar KERS-systemets elmotor med 440 hk (10 % opp) til forhjulene.
All den tid man ikke er bundet av regelverket er det montert ny, større front-diffuser og en ekstrem bakvinge som begge justeres hydraulisk.
Vekten er redusert med 39 kg ved å fjerne «luksus-elementer» som aircondition, vindusvisker, sensorer, lyssystemer og den pneumatiske jekken som er obligatorisk i racingserien.
Michelin har utviklet egne dekke til 919 Evo som har mer downforce enn en Formel 1-bil.
Porsche 919 Hybrid Evo er nå ferdig med sine rekordforsøk, men skal fortsatt vises frem noen ganger til før den ender sitt liv på museum.
Dette er planene fremover:
- July 6 and 7: VW Fun Cup Spa-Francorchamps (BE)
- July 12-15: Goodwood Festival of Speed (GB)
- September 2: Festival of Porsche Brands Hatch (GB)
- September 26-29: Porsche Rennsport Reunion Laguna Seca (California, USA)