-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Norske studenter i Eco-maraton
Denne uken er noen av Europas beste ingeniørstudenter samlet i London for å konkurrere i energieffektivitet på bane. Norske NTNU-studenter har høye ambisjoner med sin nyskapende og høyteknologiske miljøbil.
Etter nesten et års hardt arbeid er laget med det klingende navnet «DNV GL Fuel Fighter» klare for å vise verden hva bilen deres er god for. Teamet fra NTNU skal konkurrere i klassen for elektriske konseptbiler i den europeiske utgaven av Shell Eco-marathon.
Sivert Hatletveit fra Molde er prosjektleder for det norske laget, som har videreutviklet bilen fra fjorårets konkurranse.
– Vi ønsker ikke bare å hevde oss i Shell Eco-marathon, men vi vil være med å forme fremtiden ved å bidra til å løse reelle utfordringer. Det har vært tidkrevende og mye arbeid, men det har også vært veldig kjekt å lære om lagarbeid og få god innsikt i alle disipliner, ikke bare eget fagfelt, forteller Sivert, som snart er ferdigutdannet maskiningeniør.
Bilen er ikke så langt unna en ordinær personbil i format, men den har ekstremt lav vekt siden skroget er støpt i karbonfiber.
Avansert maskinteknologi og areadynamisk design skal bidra til at bilen er mest mulig miljøvennlig.
– Vi har gjort mange endringer med bilen siden i fjor. Design på ratt og dashbord samt en del mekaniske deler har fått mye oppmerksomhet her nede i London, forteller Sivert.
Laget DNV GL Fuel Fighter består av 30 studenter innenfor forskjellige fagfelt; mekanisk, elektro, design, forskning og utvikling og markedsføring.
For å bli godkjent for Shell Eco-marathon må bilen gjennom en streng teknisk og sikkerhetsmessig inspeksjon. Dette kan ofte være en tidkrevende prosess over flere dager, men det norske laget besto testene på under 4 timer.
– At vi besto inspeksjonen så kjapt tror jeg er en rekord for oss, og noe som indikerer at vi kan ha en bra bil. Det at vi har videreutviklet bilen fra i fjor fremfor å bygge en ny fra bunnen av, kombinert med at flere av lagmedlemmene er med for andre året på rad, kan være en fordel for oss, forteller en håpefull Sivert, som var lagets bilfører i 2017-konkurransen.
I løpet av uken har det norske laget testet bilen på den 970 meter lange gatebanen i London. I konkurransen, som sparkes i gang i dag, må bilene kjøre 15 runder, på under 35 minutter. Tusenvis av studenter er med i årets Shell Eco-marathon og konkurransen er tøff.
– Den nye banen i år byr på nye utfordringer. Den er mindre enn fjorårets og dermed blir det flere biler på banen samtidig, derfor må vi ha en kjørestrategi som ligner mer på bykjøring.
– I tillegg er det to skarpe svinger hvor vi må tilpasse farten deretter. Vår strategi er å sikre oss et godkjent resultat først, deretter kan vi eksperimentere litt for å tøye grensene så langt vi kan, forteller Sivert. Lagene får opptil fire forsøk i konkurransen.
I fjorårets Shell Eco-marathon tok det franske laget Microjoule-La Joliverie førsteplassen i sin klasse når de gjennomførte 2503.9 km/l – sammenlignbart med distansen London-Marseille tur-retur, på tilsvarende én liter drivstoff.
– Shell Eco-marathon er vitenskap, teknologi og ingeniørkunst på sitt beste. Selv om resultater ikke kan sammenlignes fra år-til-år på grunn av endringer kjøreforhold og bane, ser vi at studentene hele tiden strekker grensene for hva de kan få til, sier Alice Bergfall, Norske Shells representant i London.
– Det norske laget fra NTNU er kjent for å være svært profesjonelle og teknisk kompetente. De slo verdensrekord i 2009, og det hadde vært gøy med et realt come-back i år. Men uansett resultat har de all grunn til å være stolte av hva de har fått til, konstaterer hun.
I over 30 år har Shell utfordret studenter verden over til å utvikle, designe og bygge biler som skal kunne kjøre lengst mulig – på minst mulig drivstoff. Shell Eco-marathon er selve hjertet av Make the Future-festivalen, som tar plass i Queen Elizabeth Park for tredje året på rad.