img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
48 bilder i galleri
Hyundai Kona: Flott elbil, laaang leveringstid
Hyundai Kona er virkelig en flott elbil. Men har du ikke skrevet kontrakt ennå, kan du ikke regne med å få bilen levert før i andre halvår 2020.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2018).

Twitter RSS
bsgif

Rundt Oslo kryr det for tiden av elektriske Hyundai Kona, de fleste registrert på norske skilt. Årsaken er naturligvis at Hyundai valgte å legge den europeiske pressekjøringen av bilene til Oslo-området.

Og naturligvis har BilNorge kjørt bilen, men hvordan denne svært interessante og kompakte EL-SUV-en oppfører seg på veien, får jeg ikke lov til å si noe om før om et par uker. I mellomtiden – om du i det minste har signert kontrakt på bilen – kan du glede deg til å lese om den her på BilNorge.

7400 har signert
For dere andre ser ikke situasjonen like lys ut om Hyundai Kona EV står øverst på ønskelisten. For det står nå 7400 foran deg i køen som allerede har signert kontrakt eller er i ferd med å gjøre det, så estimert leveringstidspunkt for de sist ankomne oppgis til andre halvår i 2020.

– Vi forsøker å levere så raskt det lar seg gjøre, og jobber intenst med å få til landet så mange biler som mulig. Samtidig er vi er veldig tydelige på leveringssituasjonen overfor nye kunder før de signerer kontrakten, sier markedsdirektør Christian Stenbo.

Hyundai opererer med langt lavere produksjonsvolum enn eksempelvis Nissan som på fire og en halv måned i første halvår registrerte nær 6000 nye Nissan Leaf i Norge.

Fast pris
Hva Kona EV vil koste i 2020 er det ingen gitt å si, men de 7000 første som signerte kontrakt er garantert oppgitt pris som starter på 325.000 kroner.

Kona EV har tydelige paralleller til Opel Ampera-e/Chevrolet Bolt. Kun en fattig millimeter skiller de to i lengden, begge har 204 hk motor og nær samme størrelse på batteripakken (Opel oppgir 60 kWh, Hyundai 64 kWh).

Hyundai bestemte tidlig at varianten med den minste batteripakken (39,2 kWh) og den minste motoren (136 hk) ikke er aktuell å selge i Norge.

Best rekkevidde
Men til tross for høyere vekt (1685 kilo mot Opels 1616 kilo) mener Hyundai at de klarer å utnytte batterienergien mer effektivt og oppgir derfor rekkevidden til hele 482 kilometer etter den nye og langt strengere WLTP-målenormen.

Ingen andre EL-kompaktbiler i Norge er for tiden i nærheten av slik rekkevidde. Så gjenstår å se hva Nissan, Kia og Tesla kan varte opp med neste år.

Flere kommer
Halvbroren til Kona, Kia Niro EV lanseres helt mot slutten av 2018 med samme batteripakke som i Kona, mens svært populære Nissan Leaf får utvidet rekkevidde til rundt 400 kilometer med 60 eller 64 kWh batteripakke (eksakt størrelse vil ikke Nissan så langt si noe om) i 2019.

Største batteripakke i Tesla Model 3 blir 75 kWh med rett under 500 kilometer som oppgitt rekkevidde. Men heller ikke Model 3 vil bli å se på norske skilt før i 2019, og kanskje ikke før godt ut i året.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: