img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
28 bilder i galleri
BMW M viser lettvekter
Til helgens festligheter på Goodwood hadde BMW dresset opp en M2 for å vise frem nye muligheter.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2018).

Twitter RSS
bsgif

En ny BMW M2 Competition ble lansert i våres, men BMW M har også tilgjengelig komponenter for dem som ønsker en enda mer ekstrem bil.

Til helgens festival på Goodwood hadde de med seg en M2-basert «BMW M Performance Parts Concept» hvor de viste frem noen av de mange mulighetene.

Her er det ikke bare byttet ut komponenter for å gi bilen et kulere uttrykk – den er også lettet med 60 kg og utstyrt med aerodynamiske detaljer som påvirker ytelser og kjøreegenskaper.

Det hele er pakket inn i silkematt sort lakk med gullfargede dekorelementer, og det er løst på så elegant vis at jeg ikke oppfatter et eneste snev av bling-bling her. Interiøret domineres av Alcantara og karbonfiber med små gylne innslag også her.

BMW M har lagt igjen noen tydelige signaler på sin racing-bakgrunn.

Grillen er innrammet med en diskret gullstripe og passer perfekt til panseret som er støpt i karbon – alene er vektbesparelse på 8 kg. De fremre sidepanelene står for ytterligere tre kilogram reduksjon.

Små vinger ytterst på frontsplitteren og foran bakhjulene påvirker luftstrømmene i positiv retning.

Taket i eksponert karbonfiber tar seg meget godt ut, i tillegg til at det barberer vekten med seks kilo og senker bilens tyngdepunkt.

Ytterligere seks kilogram forsvinner ved hjelp at de lekre 19-tommerne lakkert silkematte og gylne med gateslicks fra Michelin montert – spesielt viktige kilo siden vi her snakker ufjæret masse.

Det sportslige koffertlokket sparer ytterligere 5 kg, og diffuseren en halv kilo, i tillegg til at det optimaliserer aerodynamikken.

Interiøret bærer preg av racing-inspirasjon med karbonfiber og Alcantara, samt diskret innslag av gulldekor som du sikkert kan slippe unna dersom du foretrekker helt sort/grått, eller kanskje vil ha en annen kontrastfarge i stedet?

M Performance forsetene gir god sidestøtte, er vippbare slik at man kommer seg inn i baksetet, men de veier likevel ni kilo mindre enn de originale sportssetene. De to separate baksetene sparer hele 13 kg sammenlignet med de originale.

For å sørge for maksimalt veigrep er konseptbilen utstyrt med M Performance hjuloppheng som reduserer bakkeklaringen med 20 mm, samtidig som demperne kan justeres i flere nivåer.

Siste punkt BMW nevner på listen over vektbesparelser er at de har byttet ut batteriet, og at det har spart dem for ytterligere 14 kg.

Mange lekre detaljer – de fleste allerede tilgjengelig hos din BMW-forhandler, spesielt om du bestiller en fabrikkny bil.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: