Porsche Cayenne Coupé
Foto: Automedia©
Porsche Cayenne Coupé
Foto: Automedia©
Porsche Cayenne Coupé
Foto: Automedia©
Porsche Cayenne Coupé
Foto: Automedia©
Porsche Cayenne Coupé
Foto: Automedia©
Porsche Cayenne Coupé
Foto: Automedia©
Porsche Cayenne Coupé
Foto: Automedia©
Porsche Cayenne Coupé
Foto: Automedia©
Porsche Cayenne Coupé
Foto: Automedia©
Porsche Cayenne Coupé
Foto: Automedia©
Porsche Cayenne Coupé
Foto: Automedia©
Porsche Cayenne Coupé
Foto: Automedia©
Porsche Cayenne Coupé
Foto: Automedia©
Porsche Cayenne Coupé
Foto: Automedia©
Porsche Cayenne Coupé
Datamanipulasjon: Automedia©

Her er Cayenne Coupé

Det er slutt på tiden da Porsches modellutvalg kunne telles på én hånd. Her er nok en modellvariant avslørt under testing.

Publisert Sist oppdatert

Nå har vi riktig nok vært vant med varianter over kjente tema hos Porsche – det er vel få som greier å finne på så mange måter å tilby en sportsbil på som de har gjort med sin 911 gjennom årene. Både med hensyn til karosseri og drivlinje.

I dag er jo Porsche vel så kjent for sine SUV-er som for sportsbilene. Her i Norge er det imidlertid Panamera av Porsches modeller som topper OFV-statistikken hittil i år, den tilbys jo i noen hybridutgaver som kommer gunstig ut i det norske avgiftssystemet.

Men nå kommer snart de ladbare modellene av Cayenne også, så kanskje den store SUV-en er tilbake på statistikktoppen i løpet av høsten.

Og det kan bli mer suksess for Cayenne fremover – det er nemlig mye som tyder på at bilden våre spionfotografer har kommet over her, kan bli en suksess.

Porsche Cayenne Coupé blir nemlig konkurrent til «SUV-coupéer» som BMW X6, Mercedes GLE Coupé og den kommende Audi Q8.

Dette er biler jeg ikke skjønner hensikten med, men det gjør tydeligvis mange andre, for de selger overraskende bra.

Det har selvsagt også Porsche registrert, og nå vil de lage en utfordrer til toppmodellene fra de tyske konkurrentene.

Forfra ser bilen ut som en vanlig Cayenne, i silhuett aner vi en takbue à la Macan, og bakfra ser vi slektskapet med Panamera Sport Turismo

Side- og bakvinduer skiller seg ut sammenlignet en vanlig Cayenne, men den er ikke like ekstrem som for eksempel fetter Lamborghinin Urus. Likevel – den skånende takbuen vil utvilsomt begrense både baksetekomfort og bagasjekapasitet.

Motorutvalget vil tilsvare det som fins i nye Cayenne, inkludert oppgraderte hybrider som nok vil få økt rekkevidde for å innfri stadig strengere utslippskrav. Og selvsagt blir firehjulsdrift standard, med mest effekt til bakhjulene.

Trolig får Cayenne Coupé sin offisielle lansering i løpet av høsten, men du ser den neppe på veien før i 2019. Mottagelsen den får i markedet vil trolig avgjøre om det følger en Macan Coupé på et senere tidspunkt.

Powered by Labrador CMS