-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Bygg din egen 300 SL
Kanskje å overdrive, men nå begynner det å dukke opp ferske karosserideler til denne drømmebilen. Rett fra Mercedes-fabrikken, med Mercedes delenummer.
Egentlig er Mercedes litt sent ute her. Komplette Mini-karosserier har du kunnet kjøpe lenge, og det er en stund siden Jaguar begynte å reprodusere sin gamle E-Type.
Det hele er jo så enkelt som at det begynner å bli god butikk i å ta seg av egne, gamle produkter – og det er jo bilfabrikkene som sitter med de opprinnelige grunnoppskriftene. Så hvorfor overlate jobben til tilfeldige bakgårdsverksteder (ser det ut som de tenker).
Det er ikke lenge siden vi fortalte om at det karakteristiske rutete setetrekket til 300 SL nå ble produsert igjen. Ikke billig akkurat, men autentisk.
Noe lignende kan vi vel si om de karosseribitene til Gullwing’en som kommer på delelageret nå.
Det er Mercedes-Benz Classic som har utviklet det nye verktøyet, sammen med en anerkjent underleverandør, og dermed skulle vel kvaliteten være på plass.
Her er det snakk om 3D scanning og Reverse Engineering og bruk av helt spesielt måleverktøy for å kunne finne avvik der slikt måtte forekomme.
Og avvik vil det nok være, for dette er ikke biter som kommer rett fra pressa. Her blir det også brukt klubbe og håndkraft for å banke platene til riktig form.
Og den formen er så korrekt at dersom du må foreta justeringer for å få montert karosseridelen på plass, er det bilen det er noe galt med, ikke den nye reservedelen din.
Når bitene er ferdig formet og godkjent blir de overflatebehandlet med elektroforese til samme standard som dagens karosseriplater.
300 SL i coupé-form (W 198) er fremdeles en av de best kjent bilmodeller i historien, og ble bare bygget i 1400 eksemplarer mellom 1954 og 1957. Du finner bilder av dem her.
Hvor mange som lever aner jeg ikke, men vi kan jo håpe at dette initiativet vil vekke enda flere til live (selv om karosseriplater har vel aldri vært det mest kritiske på en gammel bil).
De bitene som finnes nå er sidepanelene foran og bak (de foran koster cirka 120.000 kroner, mens de bak kommer på nesten 150.000 hver), samt noen flere biter der bak. Men som bildet av bilen viser er det flere komponenter som er under utvikling for senere produksjon.
Dette vil i hvert fall gjøre det enklere for forsikringsselskapet ditt når du har fått deg en litt uheldig bulk.