Microlino blir lovlig

Microlino har vi skrevet om før. Da var den en drøm. Nå ser det ut som den kan bli virkelig. De siste homologerings-øvelsene er gjennomført. Nå er den lovlig i hele Europa!

Publisert Sist oppdatert

Forsinket er den selvfølgelig. Alle slike optimistiske prosjekter blir forsinket. Noen blir så forsinket at de ikke blir noe av.

Men nå er den utstyrt med europeisk COC-dokument. Det betyr at den er typegodkjent og er lovlig i hele vår del av verden.

Det som har tatt tid, forteller den sveitsiske produsenten, var å få godkjent den spesielle fordøren.

Les også: Isetta-kloning rykker nærmere

På mange måter er det jo den som identifiserer denne bilen, for det begynner jo etterhånden å dukke opp ganske mange elektriske Quader i L7e-klassen, sånne som Twizy eller Buddy.

For ingen er jo i tvil om at det er italienske Isetta som er inspirasjonen for denne lille sjarmøren.

Til og med den lille sporvidden bak er tatt med. Og designet, med fordøren rett ut på fortauet, ser jo ut som en ekte Isetta, men lettere modifisert av han som tegner retrokjøleskapene for SMAG.

Nå er planen at de første 25 skal bygges i en førproduksjonsserie, så skal konfigurator-siden på plass (nå er soltaket tatt med som standard) og folk kan for alvor begynne å bestille – selv om 1000 personer allerede har lagt inn et depositum, enda leveringene ikke skal starte før langt ut i 2019.

Produsenten forteller forresten at i den siste testfasen fikk de 126 kilometer praktisk rekkevidde på 8 kWh batteriet, mens det på 14,4 holdt til rett over 200.

I øyeblikket antydes det at prisen vil ligge på rundt € 12.000.

Powered by Labrador CMS