Kompakt, svensk på startstreken

Nå forteller svenskene bak den elektriske bybilen Uniti at den første er på hjul.

Publisert Sist oppdatert

Vi har fortalt om Uniti før, da den var en uferdig drøm i et Formel Student-miljø på Universitetet i Lund.

Etter det har mye skjedd. Man har samlet inn penger – åpenbart nok til å kunne gå videre med ideen. Og man har redesignet det hele og fått det første eksemplaret på hjul.

Til de grader på hjul, at en video fra en av sommerens testturer forteller oss litt mer om det hele. At man styrer med noe som er nærmere en motorsykkel enn en bil. At man sitter bak hverandre i to-seteren og at man har et pod-aktig panel foran seg.

Sannsynligvis kan du ta det med deg og bruke til andre ting når du ikke skal kjøre, for konstruktørene har også bygget inn en annen ta-med-hjem komponent i bilen. Et eget batteri du kan løfte ut og lade opp fra veggen hjemme, som gir en rekkevidde på 30 km.

Eventuelt i tillegg til det vanlige 22 kWh batteriets utrolige 300 kilometer (påstått).

Den enorme rekkevidden for denne lille bybilen kommer av lav vekt (som tross alt er på maks tillatt for denne kjøretøy-klassen: 450 kg) og energi-effektiv design, sier konstruktørene.

Bilen ser annerledes ut enn den prototypen som debuterte på en utstilling i Gøteborg for to år siden,

og ser nå ut til å få følgende mål: 291 x 128 x 143 – mye lenger, men faktisk smalere enn Twizy.

Og hvis den virkelig gjør null til åtti på 3,5 sekunder og klarer 130 km/t, så har den virkelig parkert den lille Renaulten på disse områdene.

Det loves at det skal bygges inn en full liste med sensorer og sikkerhetselektronikk og støttesystemer hvilket nok bidrar godt til salgsprisen som er antydet nokså høy: Fra rundt € 15.000.

Det er ikke lenge siden vi kunne fortelle at sveitsiske Microlino nå hadde fått sine COC-dokumenter og er på vei inn i produksjonsfasen.

Med disse første nye meldingene om Uniti kan vi slå fast at dette har vært en god uke for europeiske drømmer om elektriske mikrobiler.

Powered by Labrador CMS