Brabus 12R
Brabus 12R
Brabus 12R
Brabus 12R
Brabus 12R
Brabus 12R
Brabus 12R
Brabus 12R
Brabus 12R
Brabus 12R
Brabus 12R
Brabus 12R
Brabus 12R
Brabus 12R
Brabus 12R
Brabus 12R
Brabus 12R
Brabus 12R
Brabus 12R
Brabus 12R
Brabus 12R
Brabus 12R
Brabus 12R
Brabus 12R
Brabus 12R
Brabus 12R
Brabus 12R
Brabus 12R
Brabus 12R
Brabus 12R
Brabus 12R

En liten hissigpropp

Brabus er glad i Smart-biler, og nå har de laget sin kraftigste utgave så langt: 125R. Dessverre får vi neppe se denne i Norge.

Publisert Sist oppdatert

Det kan nesten høres ut som den våte drømmen til en 16-åring med ferskt sertifikat for lett motorsykkel, men 125R indikerer ikke motorvolum – det er hestekrefter det er snakk om.

Det betyr at nylanserte 125R er den kraftigste Smart-modellen i produksjon – om enn i noe begrenset produksjon.

Alle modeller får nemlig en plakett i interiøret som viser at hver enkelt bil er «1 of 125».

Motoren er den samme som før, en tre-sylindret sak på 898 kubikk, og hver av sylindrene har fått sitt eget eksosrør i hekken. For å hente ut de 125 hestene har Brabus modifisert luftinntaket, montert en mer effektiv intercooler og omprogrammert motorstyringen.

Men her ligger også kjernen i hvorfor denne neppe kommer til Norge: Her er nemlig Smart utelukkende et elbil-merke, så noen hissig tunet bensin-Smart dukker nok ikke opp i prislistene til Bertel O. Steen noen gang igjen.

0-100 går unna på 9,2 sekunder, mens toppfarten er elektronisk begrenset til 175 kilometer i timen.

Liten drøm
Det stopper oss likevel ikke fra å drømme om å herje litt med en Brabus 125R. Med ekstra store hjul (185/50-16 foran og 205/40-17 bak!) skal det ikke stå på grepet i den lille lommeraketten.

Ulempen: De små bremsetromlene på bakhjulene ser ganske stusselige ut gjennom de store felgene.

Understellet er senket med 30 millimeter, og utsiden av bilen er ellers pepret med klassiske stylingelementer rund baut.

Innvendig finner vi skinnseter med diamantmønster og rød kontrastsøm. Brabus-logoer er liberalt spredt rundt om både ut- og innvendig, og for den «skikkelige» motorsportfølelsen har rattet fått et rødt markeringsfelt øverst.

Markeringsfeltet og gripeflatene på rattet er begge trukket i Dynamica-stoff – et syntetisk alternativ til semsket skinn.

Er du glad i mye farger er derimot ikke 125R noe for deg. Interiøret er – med unntak av stemningslys og den allerede nevnte rattmarkøren – sort, sort og sort, mens lakkfargene begrenser seg til matt grå og – ja, du gjetter det sikkert – blank sort.

Ta inn selv
Skulle du la deg friste likevel og har lyst å ta inn en slik doning, har Brabus selv biler til salgs gjennom sine egne hjemmesider.

Der ligger også modellen Ultimate 125, bygget for å feire Brabus’ 15-årsjubileum med Smart. Den har de samme motormodifikasjonene som 125R, men ikke like vill styling.

Derimot er den å få i haugevis av spreke farger, og interiøret er kledt på en måte som minner meg om Aston Martins konvertering av Toyota iQ.

Prisen for en Brabus 125R er i Tyskland 39.900 euro (inkludert 19 prosent tysk moms), mens Ultimate 125-modellene averteres for 59.858 euro.

En kjapp kalkulasjon gir da en pris ferdig på norske skilter på rundt 440.000 kroner for 125R-varianten og rimelig stive 635.000 for en Ultimate 125.

Da skal Smart-ønsket være sterkt …

Først publisert i Bil / O. E. S. Lystad

Powered by Labrador CMS