-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Nye varianter over B-Klassen
Nå som Mercedes har fått en ny A-Klasse på hjulene, er det de andre modellene på den kompakte plattformen som står for tur. En helt ny variant kan bli en norsk suksess.
B-Klasse er solgt i hopetall i Norge de siste årene – det ble registrert 2271 slike i 2016 og 1707 stykker i 2017. Men i år er antallet stupt dramatisk – det er kun registrert 104 stykker per 12/8.
Hva skjedde?
Varianten som har vært en norsk suksess er selvsagt elbil-utgaven. Den utgjorde 1895 biler (83 % av alle B-Klasse) i 2016 og 1444 stykker (85 %) i 2017. Årsaken til årets stup er altså at elbilen er borte.
Den inneholdt så mye Tesla-teknologi at den ble for dyr å bygge, spesielt siden eneste land som etterspurte en slik modell var lille Norge – en mygg på det globale bilmarkedet.
Men selv om Norge bare skuffer unna et par hundre «normale» B-Klasser i året, fins det tydeligvis andre markeder som ønsker seg en slik. Interessen er stor nok til at Mercedes utvikler en ny generasjon som du ser bilder av under testing her.
Test: Tyskere tilbake på Rjukan
Selve konseptet blir ikke ulikt det vi kjenner fra dagens B-Klasse, med et fleksibelt, familievennlig interiør. Men som du ser av det datamanipulerte bildet blir den mer strømlinjeformet og sporty enn den utgående modellen. Større hjul skal forsterke inntrykket.
Det er lite sannsynlig at nye B-Klasse kommer som elbil, men Mercedes har jo lovet en helt familie med elbiler i årene fremover. Først ut blir SUV-en EQC som lanseres i 2019 og som et par tusen nordmenn allerede har betalt inn depositum for.
Men det som er vel så interessant som en ny B-Klasse er at Mercedes er i ferd med å utvikle nok en modell på den samme plattformen. De har tidligere røpet at det skal bygges åtte ulike modeller på denne.
I dag har vi 5-dørs A-Klasse og den varslede sedanen, GLA, CLA i to varianter, B-Klasse og til sist, nykommeren du får bilder av her – en GLB SUV som skal tette gapet mellom GLA og GLC.
GLC er jo betydelig større enn forgjengeren GLK var, så det er god plass til en ny nisjemodell. Og på disse bildene ser det også ut som den er inspirert av den kantede designen GLK hadde, som i sin tur var inspirert av Geländewagen.
Våre kilder antyder en lengde på 4,6 meter (GLC er 4,65 / GLA 4,42 cm) og et bagasjerom på rundt 500 liter, og det snakkes også om en versjon med syv seter.
Trolig kommer den nye modellen på markedet innen et år, og den vil i hovedsak benytte konvensjonelle drivlinjer – kompakte diesel- og bensinmotorer utviklet i samarbeid med Renault Nissan Alliansen, som kanskje toppes med Mercedes’ egne tolitere.
Og så blir det selvsagt spennende å se hvordan neste generasjon ladbare hybrider blir – da snakker vi trolig om effektiv rekkevidde med ren eldrift på mellom 50 og 100 kilometer.