-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Skodas nye uttrykk
Skoda har sendt ut en skisse som dels skal antyde hva vi får se på Paris-utstillingen, og dels skal antyde det kommende designspråket for fremtidens kompaktbil.
Det er selvfølgelig for tidlig å si så bastant at jeg er litt skeptisk.
Jeg var blodfan av Jozef Kaban, den forrige sjefdesigneren hos Skoda.
Erke-tsjekker, utdannet i Bratislava, men det er tross alt ikke mange kilometer unna, startet allerede som skolegutt med å bli nummer to i en Skoda design-konkurranse, så til Volkswagen der han blant annet var med på å tegne Bugatti Veyron, gikk til Audi der han forsøke å rydde litt opp i copy-paste eksteriørene, men endelig til Skoda i 2008.
Der satte han sakte og sikkert et helt klart preg på Skodas designspråk – det rev seg løs fra Volkswagens design-diktat, og han klarte jommen å innføre noen rene tsjekkiske signaturer på bilene også.
Se den diagonale knekken på bakpartiene – ren Prag-preget Art Deco. For ikke å snakke om innslaget av bøhmisk krystall i konseptbiler.
Og så gikk han som sjefdesigner til BMW for ett år siden.
Jeg fryktet det verste.
Han ble erstattet av Oliver Stefani.
Utdannet i Braunschweig, men klarte å gjøre noen morsomme ting mens han jobbet i California sammen med folk som J Mays og Freeman Thomas. Beetle har for eksempel mye av hans håndskrift. Men store deler av sine 54 år har han tilbragt som eksteriørsjef for Volkswagens produksjonsbiler.
Kanskje ikke verdens beste muligheter til å utfolde seg, så vi får gi ham en sjanse til.
Men så dukker altså denne Skoda-renderingen opp, og det slår meg at også når det gjaldt slike håndtegnede teasere kjørte Skoda sin egen stil tidligere. Så på forhånds-skissen av Vision E.
Volkswagen har også hatt sin egen stil, som du kan se i T-Roc-renderingen. Og der dukker betenkeligheten opp.
Er det bare jeg som syns den nye Skoda-tegningen har samme håndskrift, samme stil, som Volkswagen-bildene hadde før?
Med andre ord: er vi i ferd med å se at den forholdsvis frie Skoda-stilen igjen skal bindes mer opp mot Wolfsburg?
I så fall er det nok flere enn meg som vil syns det er synd. Da kan vi ikke gjøre annet enn å sette vår lit til Alejandro Mesonero-Romanos. Erke-spansk, har greid å sette et skikkelig preg på Seat og later ikke til å ville legge seg på en konsern-styrt fellesnevner.
Og hva skal vi si om denne Skodaen før vi har sett den? Litt for mange linjer? Litt for mange åpninger? Litt for mange trekant-former? Litt for mye som stikker ut her og der? Kanskje litt for mye lomme-Ursus?
Jeg venter til jeg kommer til Paris.
Og, som sagt, jeg skal gi Stefani en sjanse til.