-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Første e-tron av samlebåndet
I dag har Audi startet produksjonen av sin nye e-tron ved fabrikken i Brussel. Her er det ikke bare bilen som er utslippsfri.
Tre nye el-SUV-er har fått nordmenn til å løpe mann av huse for å sette seg på venteliste det siste året.
Jaguar var først ute og har allerede startet produksjonen av sin I-Pace, men foreløpig er det bare kommet en håndfull biler til Norge, og de står trolig hos forhandlere. Det håper de som har stått lengst påventeliste snart endrer seg.
I morgen skal vi få vite mer om Mercedes EQC, men den kommer ikke på markedet før i 2019.
I dag får vi så melding om at Audi har startet produksjonen av sin e-tron, om to uker skal den avdukes offisielt i San Fransisco. Da skal du få vite alt av interesse, men vi har allerede avslørt mange detaljer her på BilNorge.
Blant annet vet vi at den får en rekkevidde etter den nye WLTP-standarden på rundt 400 kilometer. Nå får vi også bekreftet at den kan fullades i løpet av en halv times tid om du greier å finne en hurtiglader med 150 kW kapasitet.
Den nye modellen skal settes sammen ved Audi-anlegget i Brussel, hvor også batteriene skal produseres. Motorene – to av dem i hver e-tron – vil, som vi nylig fortalte, komme fra Audi-fabrikken i Ungarn.
Brussel-fabrikkene, som opp gjennom årene har bygget VW-modeller i fleng, har de siste årene vært et rent Audi-anlegg som har stått for produksjonen av Audi A1 i alle varianter, rundt 100.000 slike i året, dobbelt så mange som opprinnelig planlagt.
Les om nye A1 som kommer på markedet mot slutten av året
Audi e-tron kunne ikke fått et bedre hjem enn Brussel-fabrikken – den er nemlig CO2-nøytral. Anlegget dekker hele sitt energiforbruk med fornybar energi (ca. 95 %) eller kompenserer for det via deltagelse i miljøvennlig prosjekter (de resterende 5 %).
Overgangen til grønn energi startet allerede i 2012 ved å montere 37.000 kvadratmeter solcellepaneler på taket til bygningene. Dette alene reduserer CO2-utslippene med 17.000 tonn i året.
All energi som brukes til oppvarming av fabrikk og kontorer kommer fra fornybare kilder, og her reduseres CO2-utslippene med ytterligere 40.000 tonn per år. Totalt står disse to pilarene for 95 prosent CO2-reduksjon.
I tillegg til disse tiltakene benyttes ny teknologi for å redusere vannforbruk, forhindre luftutslipp og forbedre resirkuleringen.