BMW X5 45e iPerformance
BMW X5 45e iPerformance
BMW X5 45e iPerformance
BMW X5 45e iPerformance
BMW X5 45e iPerformance
BMW X5 45e iPerformance
BMW X5 45e iPerformance
BMW X5 45e iPerformance
BMW X5 45e iPerformance
BMW X5 45e iPerformance
BMW X5 45e iPerformance
BMW X5 45e iPerformance
BMW X5 45e iPerformance
BMW X5 45e iPerformance
BMW X5 45e iPerformance

BMW setter standarden

BMW røper nå detaljene rundt en ny ladbar hybrid X5. De som har irritert seg over kort elektrisk rekkevidde har virkelig noe å se frem til.

Publisert Sist oppdatert

– Den helt nye generasjonen BMW X5 lanseres i november. Neste år utvides modellprogrammet med en ladbar hybrid som definerer en ny standard, med en elektrisk rekkevidde på opptil 80 km, skriver BMW Norge i ene pressemelding.

Da vi testet forrige generasjon X5 xDrive 40e kom vi bare 15,4 kilometer på eldrift.

Nye BMW X5 45e iPerformance kan dermed med rette kalles en milepæl i utviklingen til de ladbare hybridene.

– Med en solid økning i den elektriske rekkevidden, vil de fleste kunne kjøre denne ladbare SUV-en ene og alene på strøm i hverdagen. Samtidig har bilen en rekke andre egenskaper som står høyt i kurs hos våre kunder, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.

Biltest: Når staten sponser hestekreftene

Kraftpakke
I X5 45e iPerformance kombineres kreftene fra to kraftfulle motorer. Bensinmotoren er en twinturbo rekkesekser på 3 liter, og yter 286 hk med dreiemoment på 450 Nm. Den elektriske motoren leverer alene 112 hk med 265 Nm dreiemoment. Samlet effekt blir dermed 394 hk og et maks dreiemoment på 600 Nm.

Den elektriske motoren kan alene besørge en toppfart på 140 km/t, mens toppfarten økes til 235 km/t ved full effekt på begge motorene. Akselerasjonen fra 0-100 km/t gjøres unna på 5,6 sekunder.

Bensinmotoren og den elektriske motoren fordeler kreftene gjennom en 8-trinns Steptronic automatgirkasse og siste generasjon xDrive intelligent firehjulsdrift.

Funksjonell med eldrift
Selv når den elektriske motoren alene sørger for fremdriften, fordeles kreftene til alle fire hjulene på samme måte som når bensinmotoren kobles inn for å sikre maksimalt grep og kjøreglede til enhver tid.

Batteripakken har en kapasitet på 18,4 kWt og er plassert lavt i bilen. Det bidrar dermed også til å senke tyngdepunktet.

Sammenlignet med andre nye BMW X5-modeller reduseres bagasjeromsvolumet med rundt 150 liter, men byr fortsatt på 500 liter kapasitet med setene i normal posisjon.

Legges baksetene ned, økes lastekapasiteten til 1716 liter. Bensintanken rommer 69 liter, nok for de lengre turene.

Bilen leveres som standard med luftfjæring på begge aksler og elektronisk styrte dempere og kan om ønskelig utstyres med tilhengerfeste.

(artikkelen fortsetter)

Generasjon 2
– Det har vært mange diskusjoner rundt den begrensede elektriske rekkevidden til de første ladbare hybridene som kom på markedet. Med andre generasjon ladbare BMW X5 viser vi at BMW har teknologien som skal til for å løfte disse modellene til et nytt nivå, sier Tegneby.

– De store ladbare bilene vil også fremover ha best kapasitet til å bære den ekstra vekten til batteriene og by på lengst elektrisk rekkevidde, men vi kan forvente oss at både teknologi og elektrisk rekkevidde vil smitte over på mindre, kommende modeller, røper han.

Nye BMW X5 45e iPerformance lanseres i løpet av 2019. Mer informasjon om pris, bestilling og lansering vil komme senere.

PS!
Den oppgitte elektriske rekkevidden på opptil 80 km er målt etter den nye og gjeldene NEDC2.0 -standarden som for fullt ble innført i Norge 1/9-2018 – altså ikke etter den mye omtalte NEDC-målemetoden som tidligere har vært brukt også for de ladbare hybridene.

Basert på NEDC2.0 -standarden oppgis også C02-utslippet til 49 g/km.

Målt etter den kommende WLTP-standarden oppgis den elektriske rekkevidden til opptil 75 km.

Powered by Labrador CMS