Kia Soul EV
Foto: Automedia©
Kia Soul EV
Foto: Automedia©
Kia Soul EV
Foto: Automedia©
Kia Soul EV
Foto: Automedia©
Kia Soul EV
Foto: Automedia©
Kia Soul EV
Foto: Automedia©
Kia Soul EV
Foto: Automedia©
Kia Soul EV
Foto: Automedia©
Kia Soul EV
Foto: Automedia©
Kia Soul EV
Foto: Automedia©
Kia Soul EV
Foto: Automedia©
Kia Soul EV
Foto: Automedia©
Kia Soul EV
Foto: Automedia©
Kia Soul EV
Foto: Automedia©

Generasjonsskiftet nærmer seg

Her er en av Norges mest populære elbiler i test på bane. Snart skal den fornyes.

Publisert

Kia Soul er en populær modell i elbil-landet Norge. Den lille fargeklatten med den spesielle designen har en prislapp som gjør den attraktiv for mange – så attraktiv at det siden lanseringen i 2014 er registrert nesten 15.000 av dem på norske skilter.

BIL-test: Tre attraktive elbiler

Mens kunder i andre markeder lurer på om Kia Soul endelig skal kunne leveres med firehjulsdrift, er det helt andre detaljer som opptar oss her på «berget».

Et stikkord er selvsagt batterikapasitet. Dagens modell har en oppgitt rekkevidde på 250 kilometer basert på den utdaterte NEDC målemetoden.

Det betyr at den dekker det daglige behovet for mange byfolk med begrenset daglig kjørelengde, men noen langturbil er den definitivt ikke. En kald vinterdag krymper nok den reelle rekkevidden til under 10 mil.

Det holder ikke når Soul EV snart skal lanseres i ny generasjon. Og det vet selvsagt Kia som sammen med søsterfirma Hyundai ligger i fremste rekke på elbilteknologi.

Elbilutgavene av Kia Niro og Hyundai Kona har fått folk til å løpe mann av huse for å sette seg på venteliste.

BIL-test: Elbilene overtar

Begge har bestemt seg for kun å tilby toppmodellene med mest muskler og lengst rekkevidde. Så hva med å benytte de mer moderate pakkene i Soul?

Dagens Soul har 111 hestekrefter, mens den drivlinjen som ikke skal tilbys til Kona / Niro har 135 hk. Når det gjelder batterikapasitet så har dagens modell en batteripakke på 30 kWt, mens alternativet som ikke er aktuell for Kona har 39,2 kWt.

Omsatt til rekkevidde ville det bety minst 300 kilometer etter den vesentlig mer realistiske WLTP-metoden mot 250 etter den utgåtte og altfor optimistiske NEDC-målingen. Reelt sett snakker vi da om så mye som femti prosent økning.

Powered by Labrador CMS