Audi : Her er Audi e-tron, og prisen blir … - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
62 bilder i galleri
Her er Audi e-tron, og prisen blir …
Audi har i natt avduket SUV-en nordmenn i tusentall står på venteliste for å kjøpe. Her får dere all viktig informasjon og norske priser.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2018).

Twitter RSS
bsgif

Audi e-tron har en rekke teknologiske innovasjoner og tilbyr ifølge Audi det beste fra alle verdener.

Så lekser de opp egenskaper som:

  • imponerende kjøreegenskaper med det nyutviklede elektriske quattro firehjulstrekksystemet
  • komfort og premiumfølelse med et lavt støynivå
  • luksuriøst og innovativt interiør
  • imponerende ytelser
  • over 400 kilometer rekkevidde etter WLTP-standarden
  • opptil 150 kW hurtiglading

og for første gang på en produksjonsbil – virtuelle sidespeil.

Dette er ifølge Audi bare noen av årsakene til at Audi e-tron gir en helt spesiell kjøreopplevelse.

To motorer
Bilen får kreftene fra to kraftfulle, men stillegående, elektriske motorer mens en ny generasjon av quattro firehjulstrekk skal besørge grep og dynamiske kjøreegenskaper, samt at den sikrer at bilen til enhver tid distribuerer kreftene optimalt mellom akslene i løpet av et brøkdels sekund.

Blant nøkkelårsakene til de dynamiske egenskapene fremhever Audi at den lave og midtstilte plasseringen av batteriet gir nær 50/50 vektfordeling på akslingene. Batteripakken gir bilen lang rekkevidde, og gjør at den egner seg godt for langturer.

Under mer enn 90 prosent av all bremsing regenereres energi gjennom de elektriske motorene.

Muskler
De to elektriske motorene har en samlet ytelse på tilsammen 265 kW (360 hk), og et dreiememoment på 561 Newtonmeter. Alle kreftene blir tilgjengelig i løpet av et brøkdels sekund når man trykker på gasspedalen.

Skifter man kjøremodus til «sport» og gir bånn gass, aktiveres en egen boost-mode i inntil åtte sekunder. Her leverer motorene hele 300kW (408 hk) og dreiemomentet øker til 664 Nm. Har du dårlig tid, så vit at 0-100 kan gjøres unna på 5,7 sekunder.

(artikkelen fortsetter)

Luftfjæring
Ved kjøring på motorveien senkes bilen med så mye som 26 millimeter for å forbedre stabiliteten og aerodynamikken, noe som bidrar til økt rekkevidde.

I offroad-modus kan bilen heves hele 35 millimeter. Dersom sjåføren også aktiverer Lift-funksjonen i Audi drive select, løftes bilen ytterligere 15 millimeter. Dette, sier Audi, som en demonstrasjon på at e-tron er en fullverdig SUV med eksepsjonell fremkommelighet.

God plass
Det er heller ikke bare når det kommer til ytelser at Audi e-tron imponerer. Mange nordmenn vil være glad for å høre at Audi lover god plass til fem personer og 660 liters bagasjerom (600 liter bak og 60 liter i lasteluken foran for blant annet ladekabler).

Legges baksetene ned øker kapasiteten til 1725 liter. Og en av de mest etterspurte egenskaper fra dere lesere når vi omtaler elbiler: med tilvalg av tilhengerfeste kan Audi e-tron trekke henger med vekt inntil 1800 kilo!

Først ute?
En av e-trons absolutte høydepunkter er ifølge Audi de virtuelle speilene som kan velges som ekstrautstyr.

Jeg er ikke sikker, men det er tydeligvis Audi når de påstår at dette er første gang i historien at slik teknikk blir tilgjengelig på en serieprodusert bil.

Ikke bare bidrar virtuelle speil til mindre luftmotstand og bedre aerodynamikk – det tar også digitalisering til et helt nytt nivå.

(artikkelen fortsetter)

Typisk Audi
Audi e-tron tilbyr både plassen og komforten man kjenner igjen og forventer fra en Audi, kombinert med materialer av høyeste kvalitet.

Blant fordelene fremheves også varierte lademuligheter, med intelligente løsninger for både hjemmelading og langs veien.

Fra navigasjon med ruteplanlegger, som viser optimal reiserute med ladepunktene som krever automatisk betaling ved ladestasjonene, til fjernkontroll via smarttelefonen – er Audi e-tron ekstremt godt sammenkoblet.

Hi-tec
Den helelektriske SUV-en er spekket med avansert teknologi, både når det gjelder kjøring, sikkerhet og assistanse, men også når det kommer til infotainment. Virtual Cockpit, MMI Navigasjon, samt LTE mobildekning og Wi-Fi-hotspot leveres som standard.

I tillegg tilbys i kjent Audi-stil en rekke assistentsystemer. Blant annet er «effektivitets-assistent» standard – et system som bidrar til en energieffektiv kjørestil og automatisk regenerering.

Dersom man velger adaptiv cruise-kontroll, kan systemet også bremse og akselerere bilen på tilsvarende, energieffektive måte.

Snart på veien
Produksjonen av e-tron er allerede i gang, på den CO2-nøytrale fabrikken i Brussel, og de første kundeleveransene vil bli sent i 2018.

Allerede nå har over 5500 nordmenn reservert sin plass i køen for å kjøpe Audi e-tron, og køen øker stadig.

– Vi gleder oss til å ta godt vare på alle kunder i tiden som kommer, sier Elin Sinervo, direktør i Audi Norge.

Audi e-tron, får blant annet følgende standardutstyr i Norge:

  • Stor navigasjon, MMI Navigasjon Pluss
  • Regulerbar luftfjæring foran og bak
  • Forberedelse for Audi Trådløs Lading
  • Cruise control
  • Parkeringssensorer foran og bak
  • 19 tommers aluminiumsfelger
  • Audi Connect
  • To elektriske varmere -oppgradert oppvarmingsfunksjon i kupéen
  • Virtual cockpit
  • Elektrisk bakluke
  • Parkeringssystem foran og bak med omgivelsesvisning
  • LED frontlys

Dette er standardutstyret på innstegsmodellen. Den norske importøren vil også tilby ulike utstyrsversjoner med ferdig sammensatte pakker, i tillegg til skreddersøm, som mange av våre kunder er opptatte av.

Veiledende pris, inklusiv frakt og levering i Oslo, fra: kr 651.900

 

Høydepunkter:

Dimensjoner og tilhengervekt

  • Lengde 4 901 millimeter
  • Bredde 1 935 millimeter
  • Høyde: 1 616 millimeter
  • Akselavstand 2 928 millimeter
  • Bakkeklaring 172 millimeter
  • Tilhengervekt 1 800 kilogram

Batteriinformasjon

  • 95 kWh, 396 volt
  • Batteriets vekt: omlag 700 kilo
  • Batteriets dimensjoner: 2.28 x 1.63 x 0.34 meter
  • Indirekte kjølesystem laget av aluminiumseksjoner som er separate fra cellene
  • Støtsikring ved hjelp av et lukket rammeverk og et tykt gulvpanel
  • Et effektivt varmereguleringssystem med fire kretser og varmepumpe

Lademuligheter

  • Lade på veien: Hurtiglading opptil 150 kW, hjemmelading med 11 or 22 kW (med integrert lader som tilvalg)
  • For Audi-kunder: et kort som aktiverer om lag 80 prosent av alle ladepunkter i Europa; fra 2019 Plug & Charge for automatisk verifisering av bilen på ladestasjonen.
  • Lading hjemme med opptil 11 kW, med mulighet for 22 kW som tilvalg.
  • myAudi-appen lar deg styre blant annet lading, og oppvarming eller kjøling av bilen.
toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: