Mange fravær, men også mye på plass

Den virkelig spennende konfrontasjonen på Paris-utstillingen neste uke vil være årets el-summit. Audis e-Tron, EQC fra Mercedes-Benz, og Jaguar I-Pace på samme gulv. For første gang kan de sammenlignes direkte.

Publisert Sist oppdatert

Men før vi tar for oss disse tre virkelig viktige bilene i detalj, kan vi slå fast at det blir litt fravær fra årets bilutstilling i Paris. Med aner tilbake til 1898 er den verdens eldste, men nå begynner det kanskje å bli vel ambisiøst å kalle den Mondial de l’Auto.

Det blir litt tynt når Ford, Fiat-merkene, Folkevogn, Nissan, Opel, Volvo, Mini, Infiniti, Bentley og Lamborghini er blitt borte.

Til gjengjeld fyller arrangørene på med motorsykler og med «ny mobilitet».

Det er litt for tidlig å si om vi kan ta disse seksjonene på alvor, eller om de er paniske forsøk på å fylle utstillingshallene.

Til gjengjeld er det ikke for tidlig å fortelle at det blir to debuter her. For første gang får vi en bil fra Vietnam. VinFast har lovet å komme – biler fra en av Vietnams største eiendoms-grupperinger med hjelp fra BMW, Magna og Pininfarina.

Den andre debuten blir produksjonsbiler uten sidespeil. Slike vi har sett på konseptbiler i 25 år nå – endelig er de en realitet – flere år etter at regelverket faktisk åpnet for det.

Først ut er Lexus og Audi – men enda førstere var Mercedes som viste sin speilløse Actroslastebilutstillingen i Hannover i forrige uke.

Nok en gang har lastebilene slått personbilene når det gjelder teknisk utvikling.

På tross av mange merker som mangler, vil vi få mange nye modeller der. Den nye 3-serien fra BMW, for eksempel. Det er en viktig modell for München-fabrikken – i fjor representerte den rundt 16 % av totalt salg, med cirka 400.000 enheter.

Det ligger flere elektrifiserte versjoner i denne familien, som nå er i sin syvende generasjon. Så selv om segmentet ikke vokser, vil 3-seriens betydning fremdeles øke på grunn av nye drivlinjer.

Se også opp for den nye X5 – ifølge JATO solgte den 80.000 eksemplarer i første halvår i år. En ny versjon, og sterk rival til nye GLE, vil kunne gjøre den til bestselger i segmentet.

Glem heller ikke Z4. Et av verdens minste segmenter i antall, men stor i prestisje, og ikke minst er den viktig i den lille interne konkurransen der vi også finner TT og SLC. Og så har jo BMW vært så skjødesløse med maskeringen av 8-serie Cabriolet i det siste, at mye tyder på at den dukker opp i Paris også.

Det er mange som gleder seg til den nye Suzuki Jimny – allerede velkjent hjemme i Japan. At den bare er oppført med tre dører i katalogen kan oppfattes som et handicap, men den vil nok allikevel få betydning i det voksende A-SUV-segmentet.

Nordmenn vil bare ønske å få vite når den kommer som elektrisk eller hybrid! Derfor er den norske importøren foreløpig avventende til å sette den på programmet sitt.

Tilsvarende med DS 3 Crossback, men der har vi svaret.

Helt i begynnelsen av oktober kan du nemlig reservere din egen, i E-tense-versjon, på nettsiden. Det vil si 50 kWh batteri og minst 300 km WLTP rekkevidde. For å være ekstra kreativ har importøren lagt reserevasjonsbeløpet på treeren på kr 3.333.

Siden den er bygget på samme plattform som for eksempel Opels Crossland X og nye modeller fra både Citroën og Peugeot, kommer den også som «bil». Med en rekke motorer i utvalget, inntil 155 hk, og åtte trinns automat.

En av konkurrentene vil selvfølgelig være Audis Q2, som det ikke skjer noe med. Derimot kommer velkjente A1 i ny versjon, og mens den er en garantert suksess vil den nye Q3 få litt mer å slåss mot.

Audi hadde en gang ledertrøyen i det tøffe C-SUV segmentet. Den ønsker de selvfølgelig å vinne tilbake nå.

Seats nye Tarraco – litt over Ateca og klar til å gå i strupen på Peugeot 5008 – kommer også til å vekke interesse, samtidig som vi skal ønske Corolla velkommen tilbake.

Den nye Touring Sports, med det ny-gamle navnet foran, skal erstatte Auris Touring Sports, og selv om det kanskje ikke er den Toyotaen vi tenker først på i Norge, er fremdeles kompakte stasjonsvogner populære på mange europeiske markeder. Og hos oss selger den bedre enn Prius.

Kia ProCeed skal blir spennende å møte i levende live. Konseptet vi møtte i Frankfurt i fjor høst så jo meget lovende ut, mens produksjonsbilen selvsagt er kraftig tonet ned i uttrykket. Blir den "en ny Stinger", eller bare nok en dusinvare? Det skal vi fortelle mer om etter å ha sett og tatt på den i Paris.

Mercedes skal vise tredje generasjon B-Klasse, og kanskje overrasker de også med en ny SUV på samme plattform? Det vi i alle fall vet er at AMG skal vise sin første utgave av den nye A-Klassen som A 35 4Matic. Den blir heftig.

Men størst oppmerksomhet vil åpenbart Mercedes-mot-Audi-mot-Jaguar få.

Det blir selvfølgelig umulig å sammenligne de såkalte kjøreegenskapene – i den grad det er av interesse. Men vi kan fylle ut mange av detaljene nå, og sammenligne de oppgitte papir-spesifikasjonene.

Slik for eksempel:

*Data ifølge den nye WLTP målemetoden

**NEDC målemetode, WLTP ikke oppgitt

Dette behøver man imidlertid ikke reise til Paris for å erfare. Derimot forteller ikke disse tallene noe som helst om hvordan bilene føles inni.

Her kan du lese mer om Audi e-tron

Både Audi og Mercedes ble møtt med en viss skuffelse over at el-bilene deres så ut som at gamle Rudolf Diesel eller kollega Nikolaus Otto ville vært svært så komfortable med å se en av sine skapninger nede i maskinrommet.

Les flere detaljer om Mercedes EQC

Det ser med andre ord ikke ut som om noen av disse bilene har utnyttet de muligheter som ligger i layout av elektriske komponenter.

Jaguaren er derimot meget mer cab-forward og det vi allerede vet om den er blant annet at den har et tiltrekkende interiør med veldig god plass i alle retninger.

Jaguar I-Pace er den eneste av bilene vi så langt har prøvekjørt – les vår erfaring her

Det som skal bli virkelig spennende å se er om tyskerne har hentet ut noe av de volum-fordelene eldrift i teorien byr på, eller om vi fremdeles skal kjøre en gammel bil, som tilfeldigvis er drevet av elmotorer.

På tross av fraværende deltakere: Paris-utstillingen vil være viktig også i år.

Tekst/Modell

Audi e-Tron*

Mercedes EQC**

Jaguar I-PACE*

Rekkevidde, WLTP km

400*

450**

480*

Ytelse, hk

360

408

400

0-100 km/t, sek

5,7

5,1

4,5

Lengde, cm

490

476

468

Vekt, kg

Ikke oppgitt

2435

2133

Oppgitt ladetid, min.

35

40

40

Bagasjeplass, liter

660/1725

500

656/1453

Tilhengervekt, kg

1800

1800

750

Powered by Labrador CMS