-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Porsche bekrefter Speedster
Det er skummelt når man gjør som Porsche – viser en fremtidsmodell sammen med den 64 år gamle bilen som har vært inspirasjonen. Det blir fort en "hvilken er den fineste"-konkurranse. Så flaut hvis den gamle vinner.
Porsche var, i motsetning til sin eier, til stede på Paris-utstillingen.
På den ene siden: forholdsvis halvhjertet. Standen var som en utvidet avdeling av Porsche-importøren oppe ved Roissy-flyplassen. Nesten ikke tysk å høre.
På den andre siden: forholdsvis helhjertet. For de hadde sendt halve museet sitt til Paris, pluss en nydelig, rød, Speedster konseptbil.
Akkurat det var ikke så rart. Den hadde jo debutert på Goodwood, og det var sikkert mange av det potensielle Paris-publikummet som ikke hadde sett den og ville være glad for å få muligheten.
Men ved nærmere viste det seg at det var den ikke.
Eller sagt litt klarere – dette var en ny Speedster Concept. En slags Opus 2.
I forhold til den første fra i sommer er dette i realiteten en produksjonsklar modell. Nå har den fått en skikkelig kulør, Guard’s Red – hentet rett fra G-modell Speedsteren i 1988.
Den har fått nye 21-tommere med sentral-mutter. Den har fått svart skinn med røde innslag – og rød tone i kjørelyset. Den har fått Talbot-type sidespeil og den sentrale bensinpåfyllingen – akkurat som det første konseptet, men her med en litt mer raffinert overflate.
Og akkurat som den første antydningen er mekanikken hentet fra 911 GT3, flat sekser uten kunstig åndedrett med «mer enn 500» hester oppunder 9.000 omdreininger. Og karosseriet er basert på det skallet du finner på Carrera 4 Cabriolet.
Noen av bitene er forresten nybygget i karbonfiber, og deler av interiøret kan spesialbestilles fra en ny Heritage Design Package som bestyres av Porsche Exclusive – det er de som skal ha kontroll over byggingen av disse spesialbilene.
Double bubble-dekslet bak hodene er obligatorisk Speedster, og det er frontruta også. Den kommer fra samme Carrera som resten av karosseriet, men er kuttet og ligger flatere. Det hele bygget etter det gamle rådet om at «kjører du fort nok, blir du aldri våt».
En eller annen form for tak spør man slett ikke etter hvis man er i Speedster modus. Men du får med deg muligheter til å dekke brønnen, slik at den ikke fylles med vann eller snø hvis du parkerer ute.
Siden dette visstnok også er et ledd i feiringen av produsentens 70-års dag skal modellen bygges i 1948 eksemplarer. (Regn ut selv!)
Den er med andre ord perfekt, dersom det du driver med er å samle på fullskala-Porscher.
Det er ikke sagt noe om pris, og det er vel ikke en indikasjon på noe som helst når jeg minner om at den forrige Speedsteren kunne koste en halv million kroner mer enn den samtidige GT3-bilen fra fabrikk.
Med norske avgifter snakker vi med andre ord tre millioner.
Minst.
Men se på den grå 356-Speedsteren som står parkert ved siden av den røde på standen i Paris.
Ville du ikke heller hatt en slik?
Halvannen million sikrer deg nesten ikke bakskjermen på en slik. Men det er fremdeles mange vellykkede kitcars som er basert på denne hard core originalen.
På Boble-basis.
(Og da er jeg vel klar til å steines av menigheten).
La meg, for å gjøre det godt igjen, gi deg fasiten på en typisk Porsche-anorak-quiz.
«Porsche har hatt mange Speedstere. Hvilke 911-modeller har de vært bygget på?»
Svar: «930, 964 og 997».