-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Vietnam-bil i Paris
Dette var en stor premiere. Nye biler fra nytt bilproduserende land – presentert av David Beckham og to bemerkelsesverdige kvinner.
Hva David Beckham gjorde der er ikke lett å forstå, men han klarte å fortelle at han beundret produsentens designteam «som hadde vært i stand til å gjengi et så vakkert land i linjespillet til disse fantastiske bilene».
Den høyeste av de to damene var der imidlertid av en god grunn: hun var Miss Vietnam, het Trần Tiểu Vy, og med tiara og vakre tekstiler raget hun over – ikke bare David Beckham – men alle de etablerte bilherrene som er trukket inn i arbeidet med å få denne bilen på hjul.
Men den som raget høyest – kanskje ikke fysisk, men i tilstedeværelse – var Le Thi Thu Thuy, styreformann i VinFast og virkelig med når vi skal nevne mektige personer på toppen i verdens bilindustri.
I Paris var hun på nivå med Citroëns Linda Jackson. GMs Mary Barra hadde kanskje vært et spennende tilskudd til denne kvinnelige ledergruppen, men hun og hele GM holdt seg hjemme denne gang.
Hastverk, men ikke lastverk
Dave Lyon, tidligere GM-designer (han bråsluttet – ingen forklaring da han skulle overta som designsjef i GM Europa 2012) var imidlertid på plass. Sluttansvaret bilene var hans (selv om grunnlaget kom fra Pininfarina) og han hadde ansvaret for hele standen og alt som hørte med.
Proff jobb – her var det ikke spor av nybegynner-takter. Og han fortalte om sjefen at «hun ba meg kutte ned på den normale designtiden så vi kunne komme fortere på markedet. Da var det jo ikke annet å gjøre da, enn å kutte ut den tradisjonelle leirmodell-perioden og dermed nøyde vi oss med 11 måneder fra de første strekene til ferdig bil. Jeg syns det gikk bra, jeg».
Det gjorde det virkelig – dette er mainstream uten at det er banalt. At det er puttet på noen V’er her og der er nok bare for å tilfredsstille lokale smaksretninger – bilen skal først selges hjemme. Det hele starter september neste år (pilotproduksjon fra mars!).
Det er kjapt – det er vel bare et halvt års tid siden jeg hørte om dette for første gang.
Da hadde selskapet – en datter av Vingroup-konglomeratet, et av Vietnams aller største privateide selskap – allerede engasjert tunge toppfolk fra blant annet GM og Bosch, og de hadde utviklingsavtaler med Pininfarina, Bosch, Magna, AVL, Siemens og andre.
BMW i bunnen
De tok den smarte veien og startet med noe kjent: oppdaterte plattformene fra de utgående BMW 5-Serie og X5 og bygget en ny motor basert på N20-enheten fra BMW, en to-liters bensin. Men de kjøpte ikke BMWs Valvetronic-teknologi, så de utviklet sin egen topp.
Motorene finnes i 175 og 227 hk versjoner, begge trekker gjennom en 8-trinns ZF automat til alle hjulene.
Den SUV-en og den sedanen som ble vist er bare de første i en lang rekke planlagte versjoner og med muligheter for plug-in hybrid om ikke altfor lang tid.
Mange planer
En elektrisk scooter produserer de allerede, så er det klare planer for en batterielektrisk buss. En oppjazzet versjon av Opels Karl som kommer med en-liter og 1,4-liter med CVT er også rett rundt hjørnet, men ikke for eksport. Lokalt taxi-marked er åpenbart målgruppen her.
Det er muligens denne som også vil bli en elektrisk bybil med innslag av Giugiaro og på plass neste år den også.
I øyeblikket står en fabrikk med kapasitet på 250.000 biler klar, langt nord i landet. Det skal også bygges en fabrikk i Hanoi.
Foreløpige planer forteller om 500.000 biler og en million elscootere i 2025.
(saken fortseetter)
Nytt billand
Det var i 1954 den franske kolonimakten ble overkjørt ved Dien Bien Phu og Frankrike meldte seg ut som kolonimakt. Vietnameserne har slått tilbake på mange måter siden den gang – nå er de endelig på plass som seriøse bilprodusenter også.
Men la meg ta med en annen historie jeg fikk på standen. VinFast-bilene var ikke akkurat de elektronikk-tyngste debutantene på Paris-utstillingen.
Ved avdukingen kom jeg i snakk med en annen Pininfarina-kunde. Han hadde forbindelse med Princess, luksusbåtbyggeren i Plymouth som nylig lanserte en Superbåt i Monaco.
Toppfart, 50 knop og «der kontrollerer vi skrogets posisjon – kall det gjerne veigrepet i svinger – ved hjelp av to foiler», fortalte han. «Og de justeres ved hjelp av følere og regnemaskiner og elektronikk inntil hundre ganger per sekund!»
På en båt, liksom.
Hva heter det hos Mercedes? ACTIVE BODY CONTROL.
Kommer vi til å se Pininfarina gi input til VinFast sin neste elektroniske plattform?