-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Nye plug-in hybrider fra Mercedes
To av tre nye Mercedes C-Klasse registrert de siste tre årene har vært ladbare hybrider. I E-Klassen er det fortsatt diesel som dominerer. Nå letter Mercedes på sløret om neste generasjon plug-in C- og E-Klasse.
Det er utvilsomt de ladbare modellene av C-Klassen som er viktigst for salget i Norge. Derfor merkes det at C 350 e nå er utgått, og at erstatningen ikke er på plass før i midten av 2019.
Jeg er ikke heller sikker på om det blir godt mottatt at etterfølgeren til den populære modellen er diesel-hybrid i stedet for å ha å ha bensin på tanken. Men tegn tyder på at et er et forbigående fenomen.
Etterfølgeren til C 350 e skal i alle fall hete «C 300 de», og den lille d-en betyr at hovedmotoren er en dieselmotor.
Fordelene er at den får en kraftigere batteripakke som gir vesentlig lengre rekkevidde enn forgjengeren – det gir en oppgitt elektrisk rekkevidde på 57 kilometer etter den gamle NEDC-metoden.
Hvorfor Mercedes brukes en målemetode som ikke lenger er gyldig er vanskelig å forstå. Men at den er nesten dobbelt så lang som hos forgjengeren er selvsagt positivt. Så var jo den rekkevidden også nærmest en vits.
Dieselmotoren har en effekt på 194 hk og et maks dreiemoment på 400 Newtonmeter. Når dette kombineres med en elmotor på 90 kW / 440 Nm får man en samlet systemeffekt på 306 hk og 700 Nm som maks moment allerede ved 1400 omdreininger.
Av data (sedan) oppgir Mercedes 0-100 på 5,6, toppfart på 250, toppfart elektrisk på 130, snittforbruk på 0,14 tilsvarende CO2-utslipp på 38 g/km, samt elektrisk rekkevidde på 57 km.
Men dette er altså etter den utgåtte NEDC-standarden, så WLTP vil gi helt andre verdier.
Hele den elektriske delen, inkludert batteripakken, er identisk med den vi nylig omtalte i forbindelse med nye S-Klasse Hybrid.
C 300 de kan som forgjengeren leveres som både sedan og stasjonsvogn, og så står det heldigvis i pressemeldingen at «det vil naturligvis også bli en plug-in hybrid med bensinmotor basert på dagens C-Klasse».
Den er kanskje mer attraktiv for dere som bor i storbyer og frykter innstramming for bruk av dieselbiler.
De som fortrekker E-Klasse kan velge mellom diesel- og bensin-hybrid. For dieselutgaven er den hybride drivlinjen identisk med den som kommer i C-Klasse, noe som gir nogenlunne tilsvarende data. E 300 de kan leveres som sedan og stasjonsvogn.
Men så kommer det i tillegg en «E 300 e» med kombinasjonen bensin/el. Denne leveres kun som sedan, men det er nok sannsynlig at det etter hvert dukker opp en stasjonsvogn med tilsvarende drivlinje.
Bensinmotoren har en effekt på 211 hk og et dreiemoment på 350 Newtonmeter. Kombinert med den samme elpakken oppnås en systemeffekt på 320 hester og et dreiemoment på 700 Nm.
Du kommer fra null til hundre på 5,7 og har den samme toppfarten som nevnt ovenfor. Her er elektrisk rekkevidde oppgitt til 50 kilometer etter NEDC2. Snittforbruket etter samme målemetode er oppgitt til 0,2 l/mil og CO2-utslippet er på 45 g/km.
Meget forvirrende data siden Mercedes blander utgått målemetode med den nye, men ikke mer enn at vi skjønner at den elektriske rekkevidden er vesentlig forbedret, men neppe nok til å klare 50 kilometer målt etter WLTP-standarden.
Det skal heller ikke så mye til å tenke seg at denne drivlinjen etter hvert finner veien til C-Klasse også. For de som foretrekker bensin fremfor diesel.
2018 | 2017 | 2016 | SUM | Av total | |
C-Klasse | 737 | 1806 | 1702 | 4245 | |
Hybrid | 500 | 1297 | 987 | 2784 | 65,6 % |
Diesel | 65 | 173 | 228 | 466 | 11,0 % |
Bensin | 172 | 336 | 487 | 995 | 23,4 % |
E-Klasse | 616 | 1677 | 923 | 3216 | |
Hybrid | 107 | 355 | 2 | 464 | 14,4 % |
Diesel | 423 | 1076 | 760 | 2259 | 70,2 % |
Bensin | 86 | 246 | 161 | 493 | 15,3 % |