Kompakte Skoda Scala i strupen på VW Golf

Škoda løfter nå litt mer på sløret for den kommende familie-kombimodellen Scala. Den blir 4,36 meter lang og får bensinmotorer på 95, 115 og 150 hk. Diesel droppes.

Publisert Sist oppdatert

For et par uker siden løftet Škoda litt på sløret for kompaktbilen som kan bli en hit i Norge for dem som ikke er moden for elektriske drivliner og samtidig skygger unna SUV-ene.

Der har du nemlig Škoda Scala, en tvers gjennom tradisjonell kombi med forhjulsdrift, som i utgangspunktet erstatter Rapid Spaceback og samtidig går rett i strupen på VW Golf (den er litt større) og de andre kompaktbilene som verken er høybygde eller elektriske. Husk at når Golf Mk 8 er på plass i 2019, kommer det ikke noen elektrisk utgave. El-kompaktbilen til VW blir ID med lansering tidlig i 2020.

Selv om Norge etterspør litt andre typer bilmodeller enn resten av Europa, er kompaktkombiene fortsatt en meget stor bilklasse i Europa, faktisk den tredje største.

Kun bensinmotorer
Nå foreligger mer informasjon om Scala, som at den kun kommer med bensinmotorer, to tresylindrede enliters med 95 HK og 115 HK effekt, og en firesylindret 1,5 liter med 150 hk effekt.

1,0 TSI-motoren med 95 hester leveres med en manuell 5-trinns girkasse. 1,0 TSI-motoren med 115 hester kommer med en manuell 6-trinns girkasse som standard eller med en automatisk 7-trinns DSG-girkasse som ekstrautstyr. Toppmodell med bensinmotor er 1,5 TSI har 7-trinns DSG-girkasse som standard.

Dieselmotorer er bare å glemme. Selv om nær to tredeler av SŠodas volum i Norge handler om dieselmotorer, skyldes det at de store bilene med 4x4 gjerne også har dieseldrift. Verken Škoda Fabia eller Rapid er lenger tilgjengelig med dieselmotor.

Apropos 4x4. Glem det også. 4x4 er stort i Norge, få trenger det i de store markedene i Europa.

Større enn VW Golf
Jeg skrev innledningsvis at Scala blir 4,36 meter lang hvilket betyr at den i lengde er ganske nær SUV-en Škoda Karoq. Bredden oppgis til 1,79 meter, høyden til 1,47 meter og akselavstanden til 2,65 meter, 1,2 cm mer enn Golf og Škoda Karoq, men 3 cm mindre kortere enn i Škoda Octavia stasjonsvogn. Škoda leverer for tiden ikke Kombiutgaven i Norge.

Med MQB-plattformen åpnes det for å plukke svært mye fra konsernets rikholdige hyller til Scala, enten det puttes inn i standardpakken, eller prises ekstra. Dette inkluderer digitalt instrumentbord med en skjerm på 10,25 tommer, den største i kompaktbilsegmentet. Infotainmentskjermen på 9,2 tommer er også klassens største.

Mobiltelefonstyrt
Som første Škoda kan bilen låses opp og startes med mobiltelefonen, og bilens kart oppdateres fra nettet uten behov for å oppsøke forhandler. Naturligvis utstyres Škodaen også med alle nødvendige førerstøttesystemer for å være innen rekkevidde for fem stjerner og maksimal score hos Euro NCAP. Men hodekollisjonsputer i baksetet står dessverre på ekstrautstyrslisten.

Den aktive cruisekontrollen fungerer i hastigheter opp til 210 km/t, men Škoda sier intet om den har den mer nyttige køfunksjon og automatstart ned til 0 km/t.

Nå holdt jeg på å glemme at isskrape i tanklokket selvfølgelig hører med og at Scala – som de store Škodaene – kan leveres med paraply skjult i førerdøren, elektrisk bakluke og elektrisk foldbart tilhengerfeste.

Škoda Norge forventer å ha priser klare og å kunne ta i mot bestillinger på nye Škoda Scala i løpet av første kvartal 2019.

Powered by Labrador CMS