BMW 330e Sedan
BMW 330e Sedan
BMW 330e Sedan
BMW 330e Sedan
BMW 330e Sedan
BMW 330e Sedan
BMW 330e Sedan
BMW 330e Sedan
BMW 330e Sedan
BMW 330e Sedan
BMW 330e Sedan

Denne blir norsk bestselger

BMW slipper nå detaljer angående 3-serie varianten som med all sannsynlighet blir bestselger i Norge. Men fortsatt ønsker vi oss flere alternativer.

Publisert Sist oppdatert

Vi snakker selvsagt om den ladbare hybridutgaven – BMW 330e som nå vises i ny innpakning med lengre elektrisk rekkevidde og Xtra Boost som øker effekten og gjør den enda mer attraktiv.

Les mer om nye BMW 3-serie her

At 330e har vært en norsk suksess er det liten tvil om. Hittil i år er det ifølge OFV registrert 564 nye BMW 3-serie fordelt på 442 sedaner, 111 stasjonsvogner og 11 kombikupeer.

Av de 442 sedanene er hele 400 ladbare hybrider av typen 330e – det er nemlig kun denne som leveres med denne, i Norge, så populære drivlinjen.

Ikke å undres over når den kommer ekstremt gunstig ut i det norske avgiftssystemet og du får 330-effekt for omtrent samme pris som en 320 med vesentlig mindre effekt.

BMW 340i xDrive vises først i USA

Fortsatt snakker BMW kun om sedan når en ny generasjon 330e ser dagens lys, mange håper nok at dette endrer seg når bilen har vært på markedet en stund.

En del ønsker seg nok også firehjulsdrift, og rent teknisk er trolig det også mulig å få til, om bare etterspørselen blir stor nok.

Den største nyheten er at den teoretiske rekkevidden på eldrift øker med 50 prosent fra forgjengeren – til 60 kilometer målt etter WLTP-standarden og regnet tilbake til NEDCorr. En del vil nok også sette pris på XtraBoost som gir en temporær effektøkning på 41 hk.

Da vi kjørte 330e i test mot Mercedes C 350e for et års tid siden kom vi 25 kilometer på eldrift, så med 50 prosnt økt rekkevidde kan du i praksis regne med å kunne kjøre 32-35 km før batteriene er tomme.

Bortsett fra den ekstra boosten, som er tilgjengelig når «DNA-velgeren» settes til SPORT, er systemeffekten den samme som i foregående modell – 252 hestekrefter. Forbruk og CO2-utslipp er redusert med ti prosent til et snittforbruk på 0,17 l/mil og 39 g/km.

Den 2-liters bensinmotoren yter 184 hk mens elmotoren bidrar med ytterligere 50 kW / 68 hk under normal belastning og 83 kW / 113 hk når boost-funksjonen aktiveres. Maks dreiemoment er 420 Newtonmeter, det samme som i forgjengeren.

Omsatt til ytelser innebærer det null til hundre på seks blank og en toppfart på 230 km/t. Det gjør den verdig til 330-betegnelsen.

I HYBRID modus oppnår 330e en toppfart på 110 km/t når den drives på batteriene, 30 km/t mer enn forgjengeren. I ELECTRIC modus er toppfarten 140 km/t – opp fra 120 km/t.

Less også: BMW setter standarden med X5 45e

Under retardasjon sørger elmotoren effektivt for å regenerere bremsekraften ved å fungere som generator. Det høyspente batteriet leverer også strøm til bilens øvrige elektriske funksjoner – noe som gjør en dynamo drevet av forbrenningsmotoren overflødig.

Li-ion batteriet i nye 330e har kapasitet på 12 kWt og er plassert under baksetet, mens bensintanken sitter over bakakselen.

Dette stjeler dessverre plass slik at volumet i bagasjerommet reduseres fra opprinnelige 480 til 375 liter.

Elmotoren sitter integrert i automatkassen for å oppta minimalt med plass – faktisk er girkassen bare 15 mm lengre enn en vanlig 8-trinns Steptronic.

BMW 330e kommer på markedet sommeren 2019. Mange synes nok den er verd noen måneder ekstra ventetid, for trolig blir den et meget prisgunstig alternativ forutsatt at du vil ha sedan og er fornøyd med bakhjulsdrift.

Powered by Labrador CMS