-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Tesla øker ladefarten
Tesla bygger i 2019 ut ladenettverket og øker farten på superladerne, skriver Elon Musk i en tweet. Men hvor mye ladefarten øker skriver han intet om.
Det er i en twittermelding Elon Musk avslører nyheten om at Tesla ikke bare skal bygge ut antallet superladestasjoner for å dekke behovet enda bedre, men også øke ladefarten.
Musk sier ikke noe om kommende ladefart, og det gis heller ingen ytterligere informasjon om overgangen fra Type 2 til CCS i Europa enn den som allerede er kjent.
Kommunikasjonsansvarlig Even Sandvold Roland sier til BilNorge at ut over meldingen har Tesla ingen ytterligere informasjon å gi nå.
Flere nettsteder har etter forrige natts tweet fra Musk spekulert i om Tesla-sjefen allerede føler på konkurransen fra de tyske produsentene og deres felles ladenettverk, Ionity, som har startet utrullingen av lynladere med ladefart inntil 350 kW. Disse laderne yter sju ganger farten på dagens standard hurtigladere på 50 kW.
Ionitys første mål er å bygge 400 ladestasjoner langs de mest trafikkerte veiene i Europa hvorav 20 planlegges ferdigstilt i Norge i løpet av 2020. Ionitys ladere gjør det mulig å lade et så godt som tomt batteri på 100 kWh til 80 prosent på cirka 15 minutter.
Ingen biler kan i dag lade så hurtig, men Porsches kommende elbiler ser ut til å bli de første til å utnytte den høye ladefarten. Audi e-tron lader med inntil 150 kW og Hyundai Kona med inntil 100 kW. Ionitys ladere er kun spesifisert for CCS, så biler med Chademo-ladeteknologi som eksempelvis Nissan Leaf og Kia Soul, vil ikke kunne lade på disse stasjonene.
Fortum og Grønn Kontakt, som er store leverandører av hurtigladestrøm i Norge, tester nå ut ladere med større fart enn 50 kW.
Teslas superladere er organiser slik at hvert rack leverer i sum inntil 145 kW til to ladepunkter, mens den enkelte bil kan bare motta inntil 120 kW. Tesla-laderne er så langt de raskeste laderne i drift i Norge.
Tesla benytter Type 2-kontakter, men når Model 3 lanseres neste år, vil det bli med CCS som standard. Ladefarten blir imidlertid den samme som for Model S og X, altså inntil 120 kW.
Tesla har i dag 50 superladestasjoner med i alt 472 ladepunkter i drift i Norge. Den siste stasjonen ble åpnet 12. november i Røldal.