-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Nedtelling til ny 911 - del 3
Den 27. november skal Porsche avduke åttende generasjon 911 på bilutstillingen i Los Angeles. Vi tar et tilbakeblikk på noen milepæler fra den 55-årige 911-historien.
Under utviklingen av tredje generasjon 911 begynte Porsche å bruke internkoder for å skille de ulike generasjonene fra hverandre. Denne ble hetende 964, internt så vel som hos Porsche-fans verden over.
Designmessig var modellen fortsatt lett gjenkjennelig, men teknisk var den i en helt ny divisjon sammenlignet med G-serien. 911 var et briste eller bære for et selskap som nå slet med økonomiske utfordringer.
Første modell ut i 964-serien viste hvor avansert nye 911 var blitt – et AWD-system utviklet for den avanserte sportsbilen 959 vant veien til serien i en ny modell med betegnelse Carrera 4.
Med elektronisk styrt og hydraulisk regulert kraftfordeling, var den langt forut for sin tid. AWD-systemet brukte sensorene i ABS-systemet som – sammen med servostyring – ble standardutstyr på denne modellen.
911 Carrera 2 med bakhjulsdrift fulgte et år senere, sammen med Cabriolet og Targa.
Selv om det meste så likt ut, bortsett fra nye støtfangere, besto hele 85 prosent av 964 av nye komponenter.
Boxermotoren i Carrera 2/4 hadde et slagvolum på 3,6 liter og var god for 250 hestekrefter. En av de tekniske innovasjonene i motoren var twin-spark teknologien som Porsche opprinnelig hadde utviklet for å øke påliteligheten i flymotorer.
Andre tekniske nyvinninger var hekkspoileren som nå ble justerbar og den adaptive Tiptronic girkassen som tillot kjappe girskift uten at man måtte slippe gassen.
911 Jubilee-modellen var blant de mest spesielle 964-variantene. Kun 911biler ble bygget i 1993 for å markere 30 år med 911 – alle var selvsagt utsolgt før du rekker å si ni-elleve.
Med brede skjermer foran og bak kombinerte den drivlinjen til Carrera 4 med karosseriet og chassiset til 911 Turbo, dog uten den markante hekkspoileren. Viola Metallic var eksklusiv for jubileumsmodellen, sammen med skinninteriør i Rubicon Grey.
En annen spesial var 911 Spedster som kom samme år med lavere frontrute, modifisert takstruktur, og klassisk double-bubble deksel bak setene. 930 slike ble bygget på basis av Carrera 2 Cabriolet, i tillegg til 15 biler med en bredere turbo-look.
Turboutgaven av 964 benyttet først motoren fra forgjengeren, en 3,3-liter god for 320 hk mens 911 Turbo S var god for 381 hk. Fra 1993 ble motoren erstattet av en 3,6-liter med 360 hester.
Selv om 964 hadde en relativt kort livssyklus – fra 1988 til 1994 – ble den produsert i et antall av 63.762 eksemplarer. Og den er fortsatt meget populær blant mange Porsche-entusiaster.