Porsche 911: Nedtelling til ny 911 - del 6 - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
10 bilder i galleri
Nedtelling til ny 911 - del 6
27. november skal Porsche avduke åttende generasjon 911 på bilutstillingen i Los Angeles. Vi tar et tilbakeblikk på noen milepæler fra den 55-årige 911-historien.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2018).

Twitter RSS
bsgif

I perioden 2004-2012 ble Porsche 911 tilgjengelig i flere varianter enn noensinne. Kundene kunne velge mellom Coupé og Targa, Cabriolet og Speedster, bak- eller firehjulsdrift, standard eller bredt karosseri, normalt pustende eller turbomatede motorer.

De som ønsket en mer sportslig modell enn Carrera-versjonene, kunne velge mellom GTS og GT2, GT2 RS og GT3, eller en av to GT3 RS-varianter. Inkludert spesialmodeller besto 911-familien av hele 24 varianter i denne perioden. I tillegg kunne disse skreddersys etter egne ønsker.

Type 997, som er internkoden på denne generasjonen, fikk skarpere og mer muskuløs design enn forgjengeren. Musklene kom godt til syne i den brede hekken, og S, GT og Turbo-variantene vokste med 44 millimeter i bredden.

Frontlyktene ble igjen runde, slik de hadde vært på de luftkjølte modellene, og etter en facelift i 2008 ble bi-xenon hovedlys og LED kjørelys standard.

På den tekniske fronten skjedde det også mye med lanseringen av 997. Den 3,6-liters 6-sylindrede boxer-motoren i Carrera hadde i starten en effekt på 325 hestekrefter. I S-modellene var slagvolumet 3,8 liter, det største i en 911 så langt.

Ved oppgraderingen i 2008 gjorde Porsche dyptgripende endringer på motorene og innførte for første gang direkte innsprøyting.

Som et resultat falt forbruk og utslipp betydelig, mens effekten økte til 345 hk for 3,6-literen og 385 hk for 3,8-literen. 911 Carrera GTS, som ble lansert som en brobygger mellom S og GT3, vartet opp med 408 hk.

911 Turbo trakk også veksler på teknologi-offensiven. 3,6-liters boxeren var den første bensinmotoren som fikk en turbolader med variabel geometri. Da den siden ble byttet ut med en 3,8-liter med direkte innsprøyting, økte effekten fra 480 til 500 hk.

Turbo S fikk hele 530 hester, for første gang i kombinasjon med en 7-trinns dobbel clutch girkasse. Bare 911 GT2 RS var raskere og kraftigere – med 620 hk gjorde den Nordsløyfa på 7 minutter og 18 sekunder.

GT3-modellene startet på 415 hk, og fikk etter faceliften 435. RS 3.8 hadde sågar 450 hk. Men selve juvelen i kronen var GT3 RS 4.0 som ble bygget i et begrenset opplag på 600 eksemplarer. Den hadde hele 500 hk, uten pustehjelp.

Det kom en rekke spesialutgaver i 997-generasjonen, som 911 Sport Classic, hvor de 250 eksemplarene ble solgt ut i løpet av 48 timer. 911 Speedster med 408 hk ble bygget i en serie på 356 eksemplarer.

911 Turbo S Edition 918 Spyder var et helt spesielt tilfelle. Denne ble designet for å korte ventetiden for fremtidige eiere av 918 Spyder mens de ventet på å få sin hybride sportsbil. Kun disse fikk bestille denne spesialmodellen.

Til sammen produserte Porsche 213.004 biler av type 997 mellom 2004 og 2012.

LES OGSÅ:

Del 1

Del 2

Del 3

Del 4

Del 5

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: