Porsche 911: Her er neste generasjon Porsche 911 - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
29 bilder i galleri
Her er neste generasjon Porsche 911
Kvelden før LA Auto Show starter har Porsche avduket åttende generasjon 911. En helt ny bil som er tro mot sine aner.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2018).

Twitter RSS
bsgif

Du er aldri i tvil om hva slags bil dette er, selv om den er ny tvers igjennom. De som ikke kjenner bilene inngående vil nok snarere måtte se to ganger for å skille den fra forgjengeren. Det er ingen tvil om at designen er tidløs.

Når det gjelder internkode er den mer logisk enn ved forrige generasjonsskifte da man gikk fra 997 til 991, nå er det bare å plusse på en, så kommer du til 992 som denne heter.

Det er Carrera S og Carrera 4S som er først ut, og de får som forgjengerne treliters twin-turbo boxer, nå med 450 hk – en økning på 30 fra forrige generasjon. Kreftene overføres via en nyutviklet åttetrinns dobbel clutch girkasse.

Bakhjulsdrevne Carrera S gjør 0-100 km/t på 3,7 sekunder mens 4S er tidelen raskere. I begge tilfeller betyr det en forbedring på 0,4 sekunder fra forgjengerne. Om du krysser av for Sport Chrono-pakken barberes tiden med ytterligere 0,2 sekunder.

Potensiell toppfart er henholdsvis 308 (Carrera S) og 306 km/t, og snittforbruket etter NEDCorr er oppgitt til henholdsvis 0,89 og 0,9 liter på mila.

Nå er neppe snittforbruk det som står øverst på prioriteringslista hos dem som kjøper en 911 – eller kanskje er det det? Porsche tar i alle fall grep for å øke bevisstheten rundt dette – du skal få høre mer om du henger med videre.

Eksteriørdesignen er helt ny og understreker de økte ytelsene i 911 type 992. Skjermene er blitt vesentlig bredere over 20-tommers forhjul og 21-tommers bakhjul. Hekken har nå samme bredde på alle modellvarianter for å fremheve det slanke midtpartiet.

Foran er karosseriet 45 mm bredere. Dørhåndtakene sitter innfelt i dørene og foldes ut elektrisk. Mellom LED hovedlyktene sitter et tilbaketrukket panser som fremhever designen i nye 911.

Hekken domineres på alle modeller av en vesentlig bredere, automatisk (eller manuelt) styrt spoiler og en elegant LED lysstripe som strekker seg fra side til side. Bortsett fra front og hekk er hele karosseriet nå laget av aluminium.

(artikkelen fortsetter)

Interiøret karakteriseres av et ryddig dashbord med et minimum av hendler og brytere. Turtelleren sitter sentralt som den skal på en 911, og er omkranset av to rammeløse, digitale skjermer hvor man henter frem ønsket informasjon.

Skjermen til infotainment-systemet øverst på dashbordet har en diameter på 10,9 tommer. Under denne sitter en kompakt enhet med fem brytere som gir tilgang til de viktigste funksjonene.

Med hensyn til digitalisering tar 911 neste steg inn i fremtiden ved permanent oppkobling så vel som nye funksjoner og tjenester. Som standard inngår navigasjon basert på swarm-data sammen med Porsche Connected Plus.

Standard er også en ny Wet-modus som oppdager vann i veibanen og varsler føreren om fare for glatt vei. Han eller hun kan så trykke på en bryter som setter bilen i Wet-modus.

Automatisk nødbrems er også standard. Systemet oppdager dersom det er fare for kollisjon og bremser om nødvendig bilen automatisk.

På tilbehørsfronten kan nye 911 for første gang leveres med Night Vision som benytter termisk kamera for å oppdage «usynlige» objekter før du kan se dem.

Den adaptive cruise-kontrollen inkluderer automatisk avstandskontroll og stopp/kjør-funksjon.

Porsche Road Trip hjelper bilentusiaster med å planlegge, organisere og navigere. Ruten som tilbys inkluderer eksklusive hoteller og restauranter samt severdigheter og interessante stopp underveis.

Porsche Impact er en utslippskalkulator som beregner hvor mye CO2 man slipper ut, beregner hvilket beløp dette tilsvarer og foreslår sertifiserte selskaper man kan investere i for å bedre samvittigheten sin.

Den norske importøren har allerede prisene klare for de nye 911-modellene. En Carrera S koster fra 1.615.900 kroner mens du må ut med kr 1.712.900 for modellen med firehjulsdrift. Det er en økning på drøyt 100.000 kroner fra dagens modell. 

Fikk du med deg vår nedtelling før lanseringen av ny 911? Du finner den her:

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: