-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Dobler rekkevidden med ny Kia e-Soul
Når batterikapasiteten dobles i ny Kia e-Soul øker sannsynligvis interessen for en allerede svært populær bil.
Sett med norske øyne er tredje generasjon Kia Soul trolig den viktigste nyheten på Los Angeles Auto Show, og da snakker vi selvsagt om elbilutgaven som heretter skal hete e-Soul.
Batterikapasiteten mer enn dobles fra 30 til 64 kWh, motoreffekten økes fra 111 til 204 hk og Kia skifter fra Chademo til CCS/Type 2 ladesystem.
Ny e-Soul lanseres i Norge i løpet av første halvår, i praksis betyr det nærmere sommeren.
– Vi vet ikke mer om bilen enn det Kia så langt har gått ut med, sier Kia Norges kommunikasjonsansvarlige Mette Simonsen Sauge.
Pris ikke klar
Siden prisen heller ikke er klar, har importøren ikke landet på hvordan køen av kunder skal organiseres.
For her kommer det til å bli kø fra første dag det åpnes for reservering, akkurat som det har vært på alle de andre små og store elbilmodellene hvor det er begrenset tilgang på biler.
BILTEST: Soul møter tre konkurrenter
Det fins mange eksempler - som de elektriske variantene av Hyundai Ioniq og Kona, Kia e-Niro og Opel Ampera-e. Men også mer eksklusive modeller som Jaguar I-Pace og Audi e-tron.
Nesten alle elektriske bilmodeller er det i dag venteliste på, fra noen uker opp til et par år.
Kia har så langt ikke sagt noe om størrelsen på ny e-Soul, men den blir sannsynligvis litt større enn forgjengeren. Koreanerne har heller ikke sagt noe om e-Soul skal bygges på plattformen til den litt større e-Niro, men dataene på motor og batteripakke tyder på at disse elementene er identiske.
CCS som ladestandard
Dagens Kia Soul hurtiglades med japanske Chademo-teknologi. Siden Kia er en del av Hyundai-konsernet, og Hyundai har landet på den europeiske ladestandarden CCS, valgte Kia å ta i bruk CCS på e-Niro. Da var det naturlig å gjøre det samme i ny e-Soul. Men ladeporten blir fortsatt i fronten på bilen.
Så langt har Kia ikke sagt noe om hurtigladefarten i e-Soul, men regn ned at den vil ligge rundt 100 kW.
Om e-Soul blir tilgjengelig med tilhengerfeste er fortsatt et helt åpent spørsmål. Derimot er det klart at Kia ikke kommer til å selge noen bensinvariant av Soul i Europa.
Kia e-Soul får med 204 hk identisk motoreffekt med Hyundai Kona Electric, Kia e-Niro og Opel Ampera-e. Der vil også Nissan være når de rundt påsketider introduserer større batteripakke (cirka 60 kWh) i Leaf.
395 Nm i moment gir dessuten e-Soul 110 Nm mer kraft å dra med enn dagens modell. For å håndtere de økte ytelsene er kjøreegenskapene forbedret med uavhengig hjuloppheng bak og valg mellom fire ulike kjøremodus: Eco, Comfort, Sport og Eco+.
Doblet bruksrekkevidde
Kia har heller ikke sagt noe om rekkevidden, men med mer enn dobling av batterikapasiteten dobles sannsynligvis også bruksrekkevidden. Våre tester med Opel Ampera-e og Hyundai Kona Electric med omtrent samme batteristørrelse tilsier bruksrekkevidde i sommerhalvåret på minst 400 kilometer.
Soul har i dag 250 km som oppgitt rekkevidde, men det er etter den utgåtte og overoptimistiske NEDC-målemetoden. Våre tester av Soul viser at dagens modell knapt makter 200 brukskilometer.
Gjennom de ulike kjøremodi optimaliseres bruken av tilgjengelig energi ved å styre gasspådrag og klimaanlegget. Klimaanlegget vil, som på dagens modell, kunne styres slik at det kun betjener føreren.
Regenerering av energi styres med hendler på rattet, også det i fire ulike nivåer. Et «Brake and Hold» system gjør at man kan benytte hendlene til å stoppe bilen helt. Systemet justerer bremsenivået etter trafikk som avdekkes foran og instrumentpanelet viser hele tiden reelt energiforbruk.
Med ny e-Soul følger førerstøttesystemer som cruisekontroll, kollisjonsvarsel, filskiftvarsel og -holder, førervarsel ved tretthet og varsel for kryssende trafikk bak.
Kjøpere kan velge mellom to utgaver; e-Soul og e-Soul Designer Collection. I tillegg til alt fra standardmodellen får man med Designer Collection tofarget lakk, Harman-Kardon lydsystem med 10 høyttalere og ekstern forsterker, trådløs lader for smarttelefon og skinnratt.
Girhjul
Der Hyundai sverger til knappestyrt girvelger, har Kia landet på «girhjul». Berøringsskjermen er nå på 10,25 tommer og inkluderer ryggekamera. Infotainmentsystemet støttes av Apple CarPlay og Android Auto, samt trådløs tilkobling via Bluetooth med stemmegjenkjenning.
Det var med andre generasjon av Kia Soul i 2014 den elektriske varianten dukket opp og ble en umiddelbar suksess i Norge. Kia benyttet samtidig den norske suksessen til å pushe salget i Tyskland ved første å endagsregistrere mange av de norske bilene der før de ble sendt til Norge.
Fram til 25. november er det registrert 4.531 nye og 10.966 bruktimporterte Soul Electric i Norge.
Med ny modell endres navnet i Europa fra Soul Electric til e-Soul. I USA blir benevnelsen fortsatt Soul EV.