Skoda Scala
Skoda Scala
Skoda Scala
Skoda Scala
Skoda Scala
Skoda Scala
Skoda Scala
Skoda Scala
Skoda Scala
Skoda Scala
Skoda Scala
Skoda Scala
Skoda Scala
Skoda Scala
Skoda Scala
Skoda Scala
Skoda Scala
Skoda Scala
Skoda Scala
Skoda Scala
Skoda Scala
Skoda Scala
Skoda Scala
Skoda Scala
Skoda Scala
Skoda Scala
Skoda Scala
Skoda Scala
Skoda Scala
Skoda Scala
Skoda Scala
Skoda Scala
Skoda Scala
Skoda Scala
Skoda Scala
Skoda Scala
Skoda Scala
Skoda Scala

Skoda lanserer sin nye Scala

Skoda har avduket sin nye Scala. Den kan bli en utfordrer til Volkswagens bestselger de siste tiårene.

Publisert Sist oppdatert

Det er Rapid Spaceback som skal erstattes, men Skoda tar steget opp i en helt ny divisjon når de nå lanserer Scala.

Det er godt for Volkswagen at Golf synger på siste vers, for om Scala blir priset slik vi er vant med at Skoda priser sine modeller, kan den bli et farlig fristende alternativ for de tusener av nordmenn som hvert år kjøper en Golf.

Nå skal det legges til at majoriteten av Golfene som er solgt de siste årene har hatt en fordel i det norske avgiftssystemet – de er nemlig ladbare og utslippsfrie. Et slikt alternativ finnes ikke hos Skoda – i alle fall ikke foreløpig.

Ved lanseringen tilbys tre bensinmotorer og en dieselbrenner. De som foretrekker bensin kan velge mellom to 3-sylindrede 1,0-litere med henholdsvis 95 og 115 hestekrefter. Så fins det en 1,5-liter med 150 hk som toppmodell.

Det skal bli interessant å se om dieselmotoren i det hele tatt blir tatt inn til Norge – den er firesylindret, har et slagvolum på 1,6 liter og yter 115 hester.

I enkelte markeder er det pop med naturgass – et slikt alternativ kommer noe senere basert på 1,0-literen.

I tillegg til lekker design – Scala er første modell basert på Vision RS, konseptbilen som går opp Skodas nye designspråk – har bilen en rekke praktiske løsning i typisk Skoda-ånd.

Den er moderne også når det gjelder sikkerhet og komfort – det meste som fins i delehyllene til VW-gruppen kan fås som enten standard- eller ekstrautstyr.

Den er romslig, vesentlig større enn forgjengeren Rapid Spaceback, og både større og mer romslig enn Golf. Se bare denne sammenligningen:

Bilen er bygget på den fleksible MQB A0 plattformen, og ifølge Skoda er både akselavstand og bakre overheng strukket maksimalt for å gi en romslig bil med et kompakt fotavtrykk.

Det skal bli interessant å få flere detaljer etter hvert som lanseringen nærmer seg et stykke inn i 2019.

Modell

Lengde

Bredde

Høyde

Akselavst.

Bagasjerom

Scala

436 cm

179 cm

147 cm

265 cm

467-1400 liter

Golf

425 cm

179 cm

145 cm

263 cm

415-1270 liter

Rapid SB

430 cm

170 cm

145 cm

260 cm

415-1381 liter

Powered by Labrador CMS