-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ny generasjon av klassiker
Den er ikke så viktig for totalvolumet, men når det gjelder Land Rovers image for rå terreng-egenskaper har ingen modeller bidratt så sterkt som Defender.
For de hardbarka entusiastene er Defender den eneste skikkelige Land Roveren.
Med litt velvilje kan man si at den debuterte på bilutstillingen i Amsterdam i 1948. Den er således en av de lengstlevende modeller som noensinne har eksistert, skjønt Defender-betegnelsen ble ikke tatt i bruk før på 1980-tallet.
Produksjonen stoppet offisielt i 2016, men vi har fått både en og to spesialutgaver etter det.
Og de som driver med klassikere hos Jaguar Land Rover finner jo stadig på å bygge noen småserier av gamle modeller, så det dukker sikker topp flere anledninger til å skaffe seg en ny klassiker. Så lenge budsjettet er romslig.
Men det er på tide å se fremover – og det gjør modellene vi presenterer spionbilder av her.
Mens vi tidligere har vist bilder av «bastarder» med ny Defender innmat, pakket inn i et modifisert Range Rover Sport-karosseri, er disse prototypene basert på den ekte varen.
Eller de ekte varene, i flertall, for her fins både lang og kort utgave kjent under betegnelsene 110 og 90. Tallene indikerer akselavstand i tommer, og det blir interessant å se om de nye følger den samme oppskriften.
Den lange utgaven står for majoriteten av salget, men antagelig koster det så lite ekstra for Land Rover å bygge begge at de velger ikke å støte noen i menigheten fra seg ved kun å tilby 110-versjonen.
– Vårt merke dreier seg om pasjon og ikoner som driver pasjonen. Sannheten er at verden ikke trenger enda et premium-merke som bare gjør det alle andre gjør, sa Felix Bräutigan, toppsjef for JLR marketing i sin tale på Paris-utstillingen i høst.
– Det er ikonene som gjør Land Rover til et spesielt merke med stolte tradisjoner, la han til.
Det er jo interessant at to andre tilårskomne ikoner, Mercedes G-Klasse og Jeep Wrangler, kommer i helt ny utgave like i forkant av Defender. Da får jo de som liker skikkelige off-roadere mye å velge mellom. Skjønt det er vel kun ett av merkene som gjelder for hver av disse.
Du kan være sikker på at Land Rover har gått forsiktig frem her, for ikke å skake opp menigheten. Den vertikale grillen vil være lett gjenkjennelig, og siderutene står i nesten 90 graders vinkel.
Bagasjerommet virker relativt kort, så du kan glemme komfort i de bakre regioner i en syvseter. Du trenger takgrind eller henger for å få med deg alt nødvendig utstyr til en ekspedisjon – akkurat som tilfellet var med den utgåtte modellen.
Puristene vil nok mislike uavhengige hjuloppheng, uansett om nye Discovery fungerer ekstremt bra off-road. Og de vil helt sikkert rynke på nesa over at motorene bare er tolitere, selv om disse har vist seg å fungere bra over flere år i øvrige LR-modeller.
For ikke å snakke om reaksjonen når Land Rover med stor sannsynlighet tilbyr et hybrid-alternativ – er det mulig?
Da utålmodige journalister spurte hvorfor det tok så lang tid å utvikle en ny Defender hadde Bräutiger svaret beredt:
– Hvis vi bare skulle gjenskapt den gamle modellen kunne vi jobbet raskere. Men for at et ikon skal forbli et ikon, er det viktig at det beveger seg forover og tilpasser seg tiden det lever i.
– Jeg lover at nye Defender vil leve opp til våre kunders forventninger, uten å være en copycat, sa han.