Sykkelens historie i Norge
Faksimile fra boken av Magne Brekke Rabben
Sykkelens historie i Norge
Faksimile fra boken av Magne Brekke Rabben
Sykkelens historie i Norge
Faksimile fra boken av Magne Brekke Rabben
Sykkelens historie i Norge
Faksimile fra boken av Magne Brekke Rabben
Sykkelens historie i Norge
Faksimile fra boken av Magne Brekke Rabben
Sykkelens historie i Norge
Faksimile fra boken av Magne Brekke Rabben

Det moderne hjulet

Er du interessert i bilhistorie fra pionertiden, er denne nye norske boken obligatorisk for deg. Selv om biler nesten ikke er nevnt.

Publisert Sist oppdatert

Ikke la deg skremme av verdens tristeste og gråeste omslagsbilde og en kildehenvisning på nesten 20 sider.

Dette er ikke noen tørr forskningsrapport – dette er en levende, spennende og veldig interessant presentasjon av det bokens tittel antyder: «Sykkelens historie i Norge».

På mange måter var det jo sykkelen som banet veien for bilen. Dette at først og fremst sportsfraksjonen av den mannlige overklassen fikk anledning til å dra en tur på egen hånd, var jo helt som når vi skriver om bilismens start.

Temaene er helt parallelle bortsett fra at i sykkelhistorien opptrer de mange år tidligere. Bortsett fra spørsmål om avgifter. Det første seriøse sporet om sykkelavgift er visstnok da veidirektør Andreas Baalsrud luftet tanken i 1937.

Her møter vi sportstankegangen i Norsk Idrætsblad i 1884 – de døpte det til «hjulsport» – minst like bra som fellesnevneren «motorsport».

Vi møter Humber og Rover og mange andre før de er blitt bilmerker. Vi kan lese om «kvinner i sadelen» – skrekk og gru – allerede i 1884. Og vi har en slags forløper for en ikke-motorisert NAF fra 1894 – Norsk Hjulturist-Forening.

På et bilde fra århundreskiftet så den kommende norske konge og dronning ut som de var opplagte medlemmer av denne foreningen så snart de kom til landet.

Vi har også et bilde av den mannen som vel har fotografert flere gamle bilscener enn noen andre, Anders Beer Wilse. Her på en sykkel, ned fra Filefjell mot Lærdal i 1902 – med en bjørkegren under armen. Det var ekstrabremsen nedoverbakke.

Vi møter avisinnlegg om «vaare gadeplager» i 1895 og dermed krav om nummerskilt.

Stortinget ble blandet opp i diskusjon om skremte hester og kuer allerede i 1886. «dersom ingen forsiktighetsregler skulle bli iakttatt så kan vi bønder oppe i fjellbygdene pakke sammen og overlate veiene til velocopedrytterne …» (Fra Odelstingets forhandlinger i 1890!)

Akkurat denne henvisningen forteller litt om hvor grundig Magne Brekke Rabben har gått til verks når han har gjennomført denne kjempeoppgaven. Han har riktignok røtter i denne historien, født i Sandnes – DBS-sykkelens hjem en gang. Og han er stipendiat for historiske studier ved NTNU, så han kjenner forsker-rollen.

Det behøver imidlertid ikke gjøre noen til en god forteller.

Men denne boken er en glimrende fortelling. Her leser jeg om bilhelter som pappaen til Sonja Henie (som viser seg å være en av våre store sykkelsportfantomer også) jeg leser om Lillehammers P.T. Helleberg – som i hodet mitt var en av Gudbrandsdalens store bilbransjepionerer.

Igjen slår det meg hvor mye vi som er glad i gamle biler går glipp av ved ikke å løfte blikket og å utvide tidshorisonten litt.

At boken tar oss helt frem til i dag, gjør at det nok er elementer han har måttet utelate. Jeg savnet spesielt den første tiden da biler var nye, og litt om hvordan de to industriene gled over i hverandre.

Sontum, for eksempel, stor sykkelfabrikant, senere bilprodusent (i minimal skala) og så stor bilimportør – hvordan skjedde hans glidende overgang. Og hva med sykler under første verdenskrig, da det var gummi- og drivstoffmangel.

Dette er egentlig mitt største savn at det er et altfor brått hopp i fremstillingen fra århundreskiftet da det var global overproduksjon og prisdumping, og til 1930-årene.

Og selvfølgelig savner jeg en indeks – det gjør jeg alltid i slike bøker.

Noen indeks kan jeg vel ikke håpe på, i etterkant (med mindre jeg lager en selv, slikt har forekommet), men savnet etter den boken som kan føre sykkelhistorien og bilhistorien sømløst sammen – og det hele løst på en like skikkelig måte som denne boken – ser jeg ikke bort fra at jeg vil kunne oppleve.

I sin omfattende avslutningstakk forteller han hvor glad han er for at «Gerd» ikke mister tålmodigheten når han jobber helger og kvelder med usikre prosjekter – men det blir gitt klar beskjed om at hun skal overhodet ikke regne med at dette blir bedre for fremtiden.

Det gir meg håp om at mesterverket blir fullført.

Sykkelens historie i Norge av Magne Brekke Rabben

  • ISBN 9788283050493
  • Antall sider: 271
  • Format: 17,8 x 24,6 cm
  • Utgitt av Museumsforlaget A/S, 2017
  • Pris kr 350,- (veil).
Powered by Labrador CMS