Bosch med egen CES-bil - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
8 bilder i galleri
Bosch med egen CES-bil
Et futuristisk skall, masse vinduer og store skjermer – dette beskriver vel den nye el-shuttelen til Bosch. Den skal ha premiere på CES i Los Angeles om noen dager.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).

Twitter RSS
bsgif

Hvis man vil tro på selvkjørende, er det vel shuttle-segmentet som utmerker seg som en egnet kandidat.

Og shuttle som eget segment er jo noe helt nytt.

Tidligere har ordet shuttle beskrevet en form for transport, nå er betydningen i ferd med å gå over til å bli et kompakt kjøretøy på hjul.

Slike biler finnes allerede, sjåførkjørte eller automatiske, de fleste i en eller annen on-demand tjeneste. Det tyske Roland Berger konsulentselskapet regner med en million slike i 2020 og at tallet har økt til 2,5 millioner i 2025.

Om denne lille modellen som Bosch har bygget er ment å være en hilsen til alle Bosch sine bilkunder om at «hvis ikke dere vil, så gjør vi det», aner jeg ikke.

Men Bosch sier jo klart fra at de har det hele. 360 graders surround sensorer, software som kan koble det hele sammen, all hardware som skal til for å få bilen til å bevege seg – og dessuten har de åpenbart designere som viser at det går an å tenke originalt, også når man bare skal lage en liten boks.

Bosch sier de kan tilby en flåte-eier hele pakka, fra administrasjon, via regnemaskiner som regner ut optimale ruter med hente- og levere-plasser og -tider ved hjelp av bestillinger som kommer over Bosch sitt Perfectly Keyless-program.

Dessuten har de jo også sin Convenience Charging tjeneste som er smart-lading i tredje potens.

Og selvfølgelig pøser Bosch på med en rekke andre tjenester, interiørkamera som sjekker om du har glemt igjen noe når du forlater moroa, for eksempel, alle muligheter for bruk av fingeravtrykk-ID (hvorfor er dette så avansert for biler når telefoner har hatt det i mange uker allerede?) og en detektor som merker hvis kaffekoppen har skvalpet over slik at bilen må vaskes (automatisk) innvendig. Og selvfølgelig diagnose og prediktivt vedlikehold.

Det er egentlig ikke noen kioskvelter-elementer lenger i beskrivelser av hva og hvordan slike shuttle-fenomener kan gjøre. Det eneste som fremdeles er litt spennende er hvordan de ser ut, og svaret på når de egentlig blir en praktisk del av dagliglivet vårt.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: