Stadig oppgang for bobiler

Store og eksklusive bobiler har aldri vært mer populære i Norge enn de var i 2018. Salget av campingvogner viste en liten nedgang.

Publisert Sist oppdatert

Generalsekretær Geir Holm i Norges Caravanbransjeforbund (NCB) er fornøyd med utviklingen i bobilsalget

Totalt økte salget av nye bobiler med 14,8 prosent. Og økningen er størst i segmentet bobiler over 3,5 tonn – disse økte med hele 30 prosent sammenlignet med foregående år.

Bobilselger Tommy Østli (bildet) ved Oslo Caravan bekrefter trenden: Norske bobilkundene velger i stadig større grad større og dyrere biler.

– Det virker som kundene som kommer inn døra hos oss har mer penger enn tidligere. De har økonomi til å investere i den komforten og størrelsen på bobilene de ønsker, sier han.

I utakt med resten av Europa
– Norge følger på ingen måte trendene ellers i Europa når det gjelder salg av nye bobiler, sier generalsekretær Geir Holm i Norges Caravanbransjeforbund (NCB).

– Mens tyskere, franskmenn, italienere og øvrige europeere sverger til mindre og lettere by-bobiler og delintegrerte bobiler, er situasjonen en helt annen i Norge, forteller Holm.

I 2018 ble det registrert 4166 nye bobiler i Norge. For fjerde år på rad økte bobilsalget her til lands. I 2015 ble det til sammenligning solgt bare 2772 nye bobiler.

I løpet av de siste 20 årene har veksten vært enorm. I 1999 ble det registrert 327 nye bobiler, og i vårt århundre har det kun vært nedgang i 2004, 2007, 2009 og 2014.

Påkostede biler
– Utviklingen i Norge er veldig annerledes enn det vi ser ellers i Europa. I Norge er det de store eksklusive bobilene, gjerne med prislapper over 1,5 millioner kroner, som øker mest. Det har de gjort de siste to årene, forteller Holm.

Bobilene generalsekretæren refererer til er helintegrerte bobiler med god plass og mye utstyr. Det gir nordmenn høy standard på ferieturen. Samt plass til å ta med seg både sykler, campingutstyr, fiskeutstyr og det de måtte ønske.

Majoriteten av norske bobilkunder er godt voksne ektepar med ordnet økonomi som ønsker å bruke sin økte fritid til å oppleve Norge og Europa fra orkesterplass.

– Kundene på de større bobilene ønsker god plass og god komfort. Det får de når de velger de store bobilene over 3500 kilo, sier Holm.

Økt interesse blant yngre
– Vi registrerer også at bobil når stadig flere brukergrupper, og det forklarer nok noe av økningen vi ser. Fortsatt dominerer de over 60 år, men nå ser vi også barnefamilier som prioriterer bobil – gjerne fremfor både hytte og båt, sier Holm.

Det bekreftes også av bobilselgeren som er lokalisert på Kløfta, midt mellom hovedstaden og Gardermoen:

– Bobilkundene er ikke bare eldre ektepar i 60-årene, men nå også familier. Aktive familier har fått øynene opp for alle fordelene med å bruke bobil både til ferie og fritid, sier Tommy Østli.

Geir Holm og NCB merker seg også at flere fylker melder seg med i kampen om å være Norges bobilfylke nummer én. Både Møre og Romsdal og Trøndelag seiler opp som nye fylker med solid bobilinteresse.

Møre og Romsdal, Trøndelag og Hordaland er de tre fylkene hvor det ble solgt flest bobiler i 2018.

Salget av nye campingvogner gikk ned med 3,6 prosent i 2018, fra 2882 til 2779 enheter.

Powered by Labrador CMS