Hyundai Ioniq 2020
Hyundai Ioniq 2020
Hyundai Ioniq 2020
Hyundai Ioniq 2020
Hyundai Ioniq 2020

Ansiktsløft for Ioniq

Etter bare tre år på markedet får Norges-aktuelle Hyundai Ioniq nå et ansiktsløft.

Publisert Sist oppdatert

Den mest populære varianten for Norge, Ioniq Electric, er sist ut i rekken. Først kommer hybrid-utgavene med og uten plugg.

Ioniq var ifølge OFV den trettende mest solgte bilmodellen totalt i 2018, og nummer ti blant elbilene.

Fullt tilkoblede tjenester med Hyundai Bluelink-teknologi er blant nyhetene, noe som betyr støtte for telemetri og automatisk nødanrop med e-Call.

Hyundai SmartSense sørger for aktiv sikkerhet og førerassistanse, mens justerbart regenerativ bremsing og moderne infotainment-system med 10,25-tommers skjerm er andre nyheter. Enheten støtter selvsagt Apple CarPlay og Android Auto.

Dashbord og instrumentpanel er også nytt – sistnevnte med høyoppløselig skjerm. I tillegg er det en del kosmetiske endringer i eksteriøret, inkludert lykter med ny LED-signatur foran og bak.

For den ladbare hybriden introduseres en ny «Green Zone»-kjøremodus, som automatisk endrer bilens kjøremodus slik at den i hovedsak går på strøm i stedet for å bruke bensinmotoren i lavutslippssoner.

Nye Ioniq henter også muligheten for en-pedals-kjøring, kjent fra KONA electric, med smart regenerering.

Bilen ventes til Europa i løpet av 2019. Salgsstart for hybrid og plug-in forventes å være på sensommeren, og da vil selvsagt og prisene være klare.

Siden lanseringen i 2016 er det solgt over 60.000 Ioniq, og som du ser av tabellen nedenfor er rundt ti prosent av disse havnet i Norge gjennom offisielle kanaler i tillegg til at det er bruktimportert nesten 1000 biler i samme periode.

Kilde: Opplsyningssrådet for Veitrafikken

Ioniq i Norge

2018

2017

2016

SUM

ANDEL

El

2523

1840

646

5009

81 %

Hybrid

53

240

217

510

8 %

Plug-in

395

291

0

686

11 %

Total

2971

2371

863

6205

100 %

Powered by Labrador CMS