-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
VW planlegger gjenbruksrekord
Gjenbruk er bærekraftig, og elbiler er visst også bærekraftige, så derfor blir det vel dobbelt bærekraft når VW tar med Pikes Peak-bilen sin for å sette ny rekord på Nürburgring.
Han må være ganske sikker på suksess, Sven Smeets, når han allerede nå går ut og forteller at til sommeren skal de en tur på Nordschleife, med formål: ny rekord for elbiler.
Sven Smeets er sjef for Volkswagen Motorsport, og bilen de skal ha med seg er selvfølgelig ID. R – bilen som gikk fortere enn noen andre har gjort opp Pikes Peak i fjor.
ID. R er flaggskipet for den kommende ID elbilgenerasjonen til Volkswagen, og det gjelder vel å kryste sitronen så lenge vi fortsatt snakker om ID.
Som kjent skal jo den første versjonen hete Neo, og Neo R. har liksom ikke samme klangen – høres ut som trykkfeil for en Romersk keiser.
Ikke at det haster, Neo er nesten et år unna, men rekordforsøket skal finne sted i sommer. Og bilen er allerede under videre utvikling for å være optimalt tilpasset Ringen.
– Det er først og fremst aerodynamikken som må endres, forklarer Francois-Xavier Demaison. Han er teknisk sjef for VW Motorsport.
I tillegg til svinger og bakker i alle retninger byr Ringen også på den lange Döttinger Höhe retten, så her trenger rekordbiler også en del strømlinjer, ikke bare maks marktrykk.
Det er tynnere luft opp Pikes Peak også – der starter løpet på høyde litt over Galdhøpiggen og ender på 4.302 meter over havet. Nürburgring rager sjelden mer enn 617 meter over havet.
Med denne racerbilen slipper man å stille om forgasserne også, for å kompensere for luft-tettheten.
De skal sette Romain Dumas bak rattet i dette rekordforsøket også.
Det var han som vant Pikes Peak sist juni, med 7.57.148 – raskeste ever, og første mann til å bryte åtte minutters grensen samtidig som han gruset Sebastien Loebs gamle med mer enn 15 sekunder.
Før han kaster seg ut i det «grønne helvetet», som Jackie Stewart en gang døpte denne legendariske banen – 20,8 km og 75 kurver – skal han oppvisningsteste bilen på forskjellige baner rundt i Europa, men det er selvfølgelig Nürburgring som gjelder.
Dumas som er fabrikkfører for Porsche til daglig er ikke helt ukjent med disse kurvene, han har også tatt med seg fire seire i 24-timers løpet der.
– Allikevel får jeg gåsehud bare ved tanken på å ta med ID. R ut der, sier han. – Ekstrem hastighet i svingene og elbilens fantastiske akselerasjon er store fordeler, men forsøket vil allikevel ikke bli noen søndagstur.
Det han har som mål er altså å slette Peter Dumbrecks gamle rekord på 6.45.90 – 185 km/t, nesten – satt med en NIO EP9 i 2017.
Jeg regner med at vi kommer til å høre om det, hvis han knekker den.