Mercedes-museet gratulerer Porsche-museet
Godt partnerskap: Christian Boucke, leder for Mercedes-Benz Classic, med en Mercedes-Benz 190 SL (W 121), og Achim Stejskal, leder for Porsche Museum og historisk
offentlighetsarbeid, med en Porsche 356, foran Mercedes-Benz Museum i Stuttgart.
Mercedes-museet gratulerer Porsche-museet

Mercedes-museet gratulerer Porsche-museet

Gode museums-venner

Dette bildet av en Porsche 550 sammen med alle Sølvpilene på super-doseringen i Mercedes-museet, er bare bløff. Men allikevel en hyggelig hilsen.

Publisert Sist oppdatert

«Gode venner er alltid velkommen» står det på det kortet Mercedes-Benz nettopp har produsert og som inneholder dette photoshoppede bildet.

Det er selvfølgelig en grunn til at de har lagt inn den første virkelige raceren til Porsche på et bilde fra deres eget berømte museum. Grunnen er at de vil ønske Porsche-museet til lykke med ti-års-dagen.

Disse to museene er vel blant verdens best kjente, og er sikkert årsaken til at Stuttgart hvert år får besøk av en rekke mennesker som uten dem ikke ville ant hvor i verden det gikk an å finne en Stuttgart.

Daimler har hatt sitt museum omtrent siden Benz og Daimler gikk i knebukser. Jeg har vel vært på Mercedes-museet på minst to forskjellige steder i det gamle fabrikkanlegget, før det flyttet til sin imponerende, nåværende, bygning i 2006.

Lillebror, både i alder og størrelse, men ikke nødvendigvis i attraksjoner, åpnet altså i 2009 og har samarbeidet lenge på den måten at kjøper du billett til det ene, får du rabatt når du besøker det andre.

Men også de hadde forresten sitt eget, beskjedne lille fabrikkmuseet inne i de gamle lokalene, helt fra 1975.

I anledning fødselsdagen og «gode venner» byr Mercedes-museet på gratis adgang for alle Porsche-ansatte i ti dager fra den 31. januar (selv om åpningsfesten var den 29. januar 2009).

Nå er det en rekke tettere linjer mellom disse to merkene – og museene – enn at begge representerer biler bygget i Stuttgart.

Gamle Porsche jobbet – og endte som teknisk direktør – i den østerrikske Daimler-fabrikken fra 1906 til 1917. I 1923 ble han styremedlem og sjef for teknisk utvikling hos Daimler i Untertürkheim, og det fortsatte han som (og med) etter fusjonen med Benz.

Så forsvant han til Steyr, kom tilbake til Tyskland der han bygde Auto Unions Grand Prix konkurrent til Mercedes, og der Daimler ble ordentlig sure på Hitler da Porsche fikk lov til å utvikle en Vogn for Folket.

Men etter krigen møttes de to ofte til festlige konkurranser. Mille Miglia eller Le Mans, for eksempel. Og nå skal de ut på samme baner igjen, i form av Formel E.

De Porsche-ansatte som tar seg en gratis-tur til Mercedes-museet nå, burde se ekstra godt på noen praktfulle gjenstander.

Kompressor-kjempen SS fra 1928, for eksempel. Eller 12/55 PS fra 1927 for ikke å snakke om den to-seters raceren som Christian Werner vant Targa Florio med i 1924.

Alle disse var det Porsche som hadde teknisk kontroll på.

Powered by Labrador CMS