Mazda MX-5: 30 år med kjøreglede - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
14 bilder i galleri
30 år med kjøreglede
Mazda presenterer nok en spesialversjon av MX-5. Hvilket nummer i rekken den er skal være usagt, men her er det bare å løpe og kjøpe.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).

Twitter RSS
bsgif

Det var ved åpningen av Chicago Auto Show i dag at Mazda avduket sin «30th Anniversary Edition» for å markere 30-års jubileet til den ikoniske roadsteren.

Chicago var også sted for avdukingen av den opprinnelige MX-5, eller Miata som amerikanerne kaller den, og det skjedde altså for ganske nøyaktig 30 år siden.

Siden har MX-5 skrevet seg inn i rekordbøkene gang på gang, og den er verdens suverent mest solgte roadster med godt over en million eksemplarer.

Også i Norge har MX-5 vært en gedigen suksess og ligget høyt i cabriolet-segmentet, som av naturlige årsaker er svært begrenset i vårt land, i en årrekke. Ekstra stor var suksessen i perioden rundt 2010 da Mazda vartet opp med den ene spesialversjonen etter den andre

Vi var med på en meget spesiell begivenhet i anledning 20-årsjubileet

Også de tre siste årene, etter at den foreløpige siste versjonen ble lansert, har salgstallene vært høye.

Jubileumsmodellen skal tilbys både i soft-top og RF-utgave, men den skal kun bygges i 3000 eksemplarer på global basis. Av disse kommer kun 25 eksemplarer til Norge, så her er det først til mølla …

Jubileumsmodellene er lakkert i Racing Orange med sorte kontrastdetaljer. Og de er utstyrt med spesielle detaljer fra anerkjente produsenter som Recaro, Brembo med flere.

Blant spesialitetene inngår Rays aluminiumfelger, Recaro sportsseter med oransje sømmer, Bilstein dempere, oransje Brembo calipere foran og oransje Nissin calipere bak, Bose lydanlegg med ni høyttalere og Apple Car Play / Android Auto.

Bilene leveres kun med stor motor – en 2,0 liter med 184 hester og et dreiemoment på 184 Newtonmeter. Det gir null til hundre på 6,5 sekunder (6,8 for RF) og toppfart på 219 km/t (220).

Bilen vår sin Europa-premiere i Genève, og norske leveringer starter til sommeren.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: