-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Biloppretter
Bilskadesenteret Voss AS
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Innkjøper
Møller Bil AS
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Serviceingeniør
Hyundai Motor Norway
-
Vedlikeholdstekniker
Bertel O. Steen Drammen
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Bybil-fremtid fra Citroën
Citroën markerer sitt hundreårsjubileum ved å vise mobilitet for fremtiden.
Ami One Concept heter den lille elektriske bybilen Citroën skal debutere i Genève om et par uker.
I en pressemelding forklarer de at Ami One er et alternativ til kollektivtransport, sykler og andre tohjulinger. Med en lengde på 250 cm, bredde og høyde på 150 cm tar den ikke så mye mer plass i gatebildet enn en motorsykkel.
Ifølge Citroën kan et fremkomstmiddel som dette kjøres uten førerkort fra en alder av 16 år i flere land. I Frankrike allerede fra sjåføren er 14 år.
Bilen skal ikke eies, men den kan leies via en mobilapp for korte eller lengre perioder.
Når brukerne er på plass i Ami One Concept kan de ved hjelp av stemmen styre innstillingene for kjøretøyet.
Føreren kan i tillegg koble seg opp mot andre tjenester for å finne parkeringsplasser, ladestasjoner eller planlegge sin videre reise, for eksempel ved hjelp av PSAs egen bildelingstjeneste Free2Move.
Full fleksibilitet i forhold til leie- og delingstjenester gjør at Ami One Concept kan dekke mobilitetsbehov for fem minutter, fem timer, fem dager eller langtidsleie i fem måneder eller leasing i fem år.
Med en rekkevidde på 100 kilometer og en maks hastighet på 45 kilometer i timen er Ami One Concept ifølge Citroën en enkel og rimelig inngangsbillett til nullutslippstransport i byen.
Litium-batteriet er plassert i bunnen av kjøretøyet og kan lades hundre prosent på to timer fra en ladestasjon, men den kan også lades fra en vanlig stikkontakt.
Mobiltelefonen er sentral i Ami One Concept og kjøretøyet åpnes og lukkes via en QR-kode på dørene.
Når føreren er på plass i bilen legges telefonen i en egen holder og kommunikasjonen med kjøretøyet starter. Avanserte funksjoner som infotainment og navigasjon vises på et head-up display.
Instrumentene består av en 5-tommers skjerm som gir viktig informasjon som hastighet, blinklys og status for batteriet.
Brukergrensesnittet styres av to knapper montert på rattet. En til stemmekontrollen og en for å bla igjennom de forskjellige appene.
PS!
Ami er forresten et gammelt modellnavn hos Citroën. Ami 6 kom i 1961 og er vel fremdeles en av de schnodigste biler verden har sett.
Citroëns geniale karosseridesigner, Flaminio Bertoni, var imidlertid veldig fornøyd med den rare firedørs bilen med de underligste konkave krumningene og bakruta som helte innover – den gale veien.
Det hele bygget på 2CV-aktig understell forresten og luftkjølt. Noen syntes det bedret seg da den ble Ami 8 og også kom som stasjonsvogn.
Og da de lagde en Coupé av den, M35, som de utstyrte med den Wankelmotoren alle syntes DS’en burde hatt fra starten av, begynte det virkelig å lysne.
Men Ami-serien døde i 1968. Da hadde det faktisk blitt bygget nesten 2 millioner av dem. 750 av disse ble solgt i Norge.