Mercedes-Benz SLC Final Edition
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-Benz SLC Final Edition
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-Benz SLC Final Edition
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-Benz SLC Final Edition
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-Benz SLC Final Edition
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-Benz SLC Final Edition
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-Benz SLC Final Edition
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-Benz SLC Final Edition
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-Benz SLC Final Edition
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-Benz SLC Final Edition
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-Benz SLC Final Edition
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-Benz SLC Final Edition
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-Benz SLC Final Edition

Mercedes-Benz SLC Final Edition

Mercedes-Benz SLC Final Edition

Mercedes-Benz SLC Final Edition

Mercedes-Benz SLC Final Edition

Mercedes-Benz SLC Final Edition

Mercedes-Benz SLC Final Edition

Mercedes-Benz SLC Final Edition

Mercedes-Benz SLC Final Edition

Mercedes-Benz SLC Final Edition

Mercedes-Benz SLC Final Edition

Mercedes-Benz SLC Final Edition

Mercedes-Benz SLC Final Edition

Mercedes-Benz SLC Final Edition

Mercedes-Benz SLC Final Edition

Mercedes-Benz SLC Final Edition

Mercedes-Benz Roadster-Studie SLK 1994

Mercedes-Benz Roadster-Studie SLK 1994

Mercedes-Benz SLK 1996

Mercedes-Benz SLK 1996

Finale i gult

Det nærmer seg siste vers for dagens Mercedes SLC. Da må man selvsagt produsere en Final Edition for å skape litt liv og røre.

Publisert Sist oppdatert

Mercedes banet vei for noe nytt da de lanserte SLK i 1996 – en cabriolet med automatisk hardtop som kunne nytes hele året, åpen eller lukket. Flere har gjennom årene fulgt den samme oppskriften med mer eller mindre suksess.

Da SLK debuterte for 23 år siden het lanseringsfargen Yellowstone, så det er langt fra tilfeldig at spesialutgaven har en farge som ligger i nærheten – Sun Yellow heter denne.

Dagens modell kom på markedet i 2011 og fikk en facelift i 2016, så den nærmer seg ubønnhørlig siste vers. Og da er det jo greit å gå ut med flagget til topps.

Det fins forresten alternativer for dem som ikke er overvettes begeistret for gule biler også, ulike varianter av sort, grått og hvitt. En rekke detaljer, som er eksklusive for Final Edition, er tilpasset hvilken lakkfarge du velger på bilen og fungerer som stilige kontraster.

I kombinasjon med gult eller en av de to hvite lakkvariantene er nedre del av fronten og hekken lakkert sort, mens disse partiene på mørke biler er sølvfargede. Dørhåndtak og speilhus er i sort høyglans. De 5-ekede 18-tommerne har også sorte innslag.

Spesialutgaven er basert på AMG Line som inkluderer AMG støtfangere i begge ender, sports-chassis med 10 mm senking, så vel som et bremsesystem med perforerte skiver og calipere med Mercedes-Benz logo på forakselen.

Innendørs er det totonet nappaskinn i sort/sølv med grå sømmer på blant annet sportsseter og dørpaneler. Gråfargen går igjen på setebeltene. Dekorelementene på instrumentpanelet og midtkonsollen har aluminium-finish.

Blant standardutstyret i spesialutgaven inngår sorte matter, Airscarf nakkevarmer, varmeseter, og en minnepakke for seter, rattstamme og utvendige speilhus.

SLC Final Edition leveres med fire motoriseringer. Her er de viktigste dataene.

1 målt etter NEDC; 2 i parentes: automat; 3 Veil. pris i Tyskland inkl. moms

SLC 180

SLC 200

SLC 300

AMG SLC 43

Ant. sylindre / arrangement

4/in-line

4/in-line

4/in-line

6/V

Slagvolum (ccm)

1595

1991

1991

2996

Maks effekt (kW/hk)

115/156

135/184

180/245

287/390

Maks dreiemoment (Nm)

250

300

370

520

Aks. 0-100 km/t (sek.)²

7,9 (8,1)

7,0 (6,9)

- (5,8)

- (4,7)

Toppfart (km/t)²

226 (223)

240 (237)

- (250)

- (250)

Snittforbruk (l/mil)1,2

0,63

0,67

0,70

0,81

Snitt CO2-utslipp (g/km)1,2

144

153

161

185

Pris fra3

€41,536.95

€46,534.95

€52,633.70

€65,045.40

Powered by Labrador CMS