-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Facelift og ny teknikk
Vi er kommet omtrent midtveis i livssyklusen til XC90. Det betyr et lite ansiktsløft og litt større tekniske oppgraderinger.
Da dagens XC90 ble lansert i 2014, var det strengt tatt på overtid. Forgjengeren hadde nemlig eksistert i hele 12 år, fra 2002 til 2014.
Det ser heldigvis ikke ut til at Volvo har påtenkt dagens XC90 et like langt liv, for nå kommer oppdateringer som normalt innføres omtrent halvveis i en livssyklus.
Dere som kjenner bilen godt vil sikkert registrere kosmetiske endringer i både eksteriør og interiør. Volvo fremhever spesielt en ny grill samt nye felger og nye eksteriørfarger.
En teknisk nyhet er at Volvo nå lanserer milde hybride drivlinjer. Disse har det Volvo omtaler som sitt eget regenerative bremsesystem.
Systemet er koblet sammen med bilens forbrenningsmotor og blir dermed et nytt ledd i Volvos plan om elektrifisering over hele linjen.
Hittil har de ladbare hybridene med betegnelse T8 Twin Engine vært eneste elektrifiserte alternativ (T6 Twin Engine i forbindelse med S60/V60).
De lette hybridene tilkjennegis med en B i kombinasjon med et tall og blir dermed et nytt alternativ i tillegg til de eksisterende bokstavene D for diesel og T for (turbo) bensinmotorer. Hva B-en er forkortelse for sier pressemeldingen ikke noe om. Blue kanskje?
Volvo antyder at de lette hybridene står for rundt 15 prosent reduksjon med hensyn til forbruk og utslipp i reelle kjøresituasjoner. Systemet kan kombineres med så vel bensin- som dieselmotorer.
Selskapet har oppgradert de eksisterende T8 og T6 Twin Engine plug-in hybrid-drivlinjene med nye batteripakker, noe som blant annet medfører 15 prosent økt rekkevidde.
De bekrefter samtidig at ladbare hybrid-alternativer blir tilgjengelig på alle Volvos modeller (unntaket er trimnivåene V90 Cross Country og V60 Cross Country).
En annen nyhet er at XC90 heretter kan leveres med nye setekonfigurasjoner. Til nå har du kunnet velge mellom fem eller syv seter, heretter kan du også velge fire (Excellence) eller seks seter.
Volvo lanserer gjerne nye innovasjoner hver gang de kommer med en ny modell. Nå blir teknologi som er lansert i forbindelse med øvrige modeller i 60- og 90-serien fra 2015 til i dag også tilgjengelige i XC90.
Det innebærer blant annet styrehjelp i forbindelse med City Safety og BLIS blindsoneovervåking. Oncoming Lane Mitigation-systemet, som først ble lansert i XC60, er nå også tilgjengelig i XC90, mens Cross Traffic Alert-teknologien nå kommer med autobrems.
Produksjonen av den oppdaterte XC90 starter ved Torslanda-fabrikken i mai, men allerede i mars kan norske kunder legge inn sin bestilling.