Mazda 3: Noe du lurer på om Mazda3? - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
Noe du lurer på om Mazda3?
Mazda er på vei til Norge med en ny utgave av kompakte Mazda3. BilNorge.no kjører bilen denne uken, så det er sikkert noe du lurer på om denne historisk viktige bilen for Mazda.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).

Twitter RSS
bsgif

Egentlig er Hiroshima-baserte Mazda nå kommet til fjerde generasjon av Mazda3, men naturligvis starter historien mye tidligere. Det som i tillegg skjedde ved revisjonen av Mazdas kompaktmodell i 2003 var en forenkling av navnet fra 323 til 3. På samme måte som den større familiebilen skiftet navn fra 626 til Mazda6.

Mazda 323 var en av grunnpilarene som i en periode tidlig på 1980-tallet gjorde Mazda til det største bilmerket i Norge. Og Mazda 323 inntok plassen som en av bestselgerne.

Det er etterkommeren til en bil titusenvis av nordmenn opp gjennom årene har hatt et forhold til som jeg er på vei for å prøvekjøre.

Ny Mazda3 er mer konvensjonell enn nok mange elektrifisertopphengte bilkjøpere synes godt er. Halvparten av bilene som selges i denne klassen i Norge leveres med ladekabel.

Selv om det en god stund har vært kjent at også Mazda er på det elektriske sporet, kommer Mazda3, i hvert fall så langt det er kjent, med konvensjonell motorteknologi både i kombimodellen og i den noe mindre interessante Mazda3 sedan.

Det vil si helt konvensjonell blir den ikke.

De største endringene befinner seg under panseret med premiere for 2,0 liter Skyactive X, verdens første kommersielt produserte bensinmotor som benytter kompresjonstenning – det vil si at luft/drivstoff-blandingen selvantennes når den komprimeres av stemplene.

Denne motorteknologien kobles sammen med Mazdas første 24V mild-hybrid system som magasinerer bremseenergi som igjen kan brukes til akselerasjon.

Der mange av konkurrentene senker motorvolumet og kompenserer mangel på grunneffekt med turboteknologi, velger altså Mazda å holde seg unna turbo for å spare energi. Mazda oppgir drivstoffbesparelsen i X-motoren til mellom 20 og 30 prosent sammenlignet med dagens Skyactiv-G bensinmotor.

Selv om dieselmotoren på ingen måte er død i Europa, ser det ut til at Mazda sier takk og farvel til alt som lukter av diesel for Mazda3 i Norge.

Derimot kan alle som sverger til 4x4 (rundt 40 prosent av de norske bilkundene) glede seg over at Mazda er tilbake med AWD i en kompaktbil, men det skjer kun i kombinasjon med X-motoren.

Siden Mazda3 og dens forgjenger var viktige modeller i den norske bilhistorien, antar jeg at du har en rekke spørsmål til Mazdas europeiske ledelse og norske importør. Så send meg spørsmål, så forsøker jeg å finne relevante svar.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: