-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Drama og duell i Genève?
Vi kan i hvert fall håpe på litt moro. I det ene hjørnet: Damian Mateu, arving til Hispano Suiza. I det andre hjørnet: Erwin Himmel, eier av Hispano Suiza Manufaktur AG. Begge med hver sin Hispano. Gnister vil fyke.
Det er to historier dette her.
Den ene har jeg egentlig fulgt ganske tett siden Himmel ikke ble designsjef for Volkswagen og muggen la ned sitt verv som sjef for det store VW-studiet i Sitges. Det mest vitale, skapende designsenter noe sted.
Det sprakk selvfølgelig – altfor mange sterke egoer på ett sted.
Himmel startet noe som het Fuore design, gjorde blant annet noe stort på en Jaguar (der norske Christian Quarre jobbet sammen med ham) som sto på loftet hos Gumpert i mange år, før han plutselig dukket opp med en Lambo/Audi med eget karosser som han kalte Hispano Suiza. Genève 2010 er vi på da.
Nå har han fornyet denne 10 år gamle modellen, fremdeles med tydelige Audi-preg (5,2-liters V10, trimmet til 1085 hester, som drar på bakhjulene).
Maguari heter den nå – ikke spør meg hvorfor.
For ti år siden hadde vi ikke hørt om Mateu-familien en gang. Med mindre man var skikkelig bilhistorie-nerd, da visste man at det var en Mateu som var med på å skape Hispano Suiza i 1904.
Selskapet vokste snart ut av familiens hender, ble mere fransk enn spansk, og sist jeg så navnet var på veggen på den gamle Bugatti-fabrikken i Mulhouse der de bygde aerospace-komponenter sammen med Dassault.
Men ifølge Mateu har familien behold retten til merkevaren så lenge den relateres til biler, og de har bygge en avansert bil med masse karbonfiner og de kaller den Carmen. Oppkalt etter mammaen til den nåværende presidenten som også er barnebarn av grunnleggeren.
Familierøtter heter det.
Dette skal bli en elektrisk bil, får vi foreløpig vite, der de har hjelp av QEV Technologies. Gjennom dette selskapet går det tette bånd både til Mahindras Formel E-satsing og til det europeiske utviklingssentret for kinesiske BAIC.
Kanskje er det noen realiteter bak dette prosjektet?
De har foreløpig bare vist en ganske bollete profil som skal antyde bilens fasong. Det som er litt hyggelig er at de sier at den er inspirert av Dubonnet Xenia. En av de mer outrerte spesialkarosseriene på franske 30-tallsbiler. Tegnet av Dubonnet-kongen og bygget på en Hispano Suiza.
Jeg gleder meg til å se hva den har endt opp som.
Men nå er det ikke sikkert det kommer til å bli den bataljen jeg egentlig så frem til. Det er slett ikke sikkert at Himmel kommer med bilen sin til Genève allikevel.
Men han kommer sikkert selv – noen muntre ord-dueller mellom de to kommer det garantert til å bli.