-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Morobil fra Volkswagen
Volkswagen viser seg fra sin mest lystige side i Genève. ID. Buggy er en oppfordring til hvem som helst om å bruke den nye plattform til hva som helst.
Det formelig lyser sol og sommer av konseptbilen Volkswagen i kveld har avduket på sin Group Evening. ID. Buggy er en nullutslippsbil bygget på den nye MEB-plattformen som de mer enn gjerne deler med frittstående produsenter og konkurrenter.
– ID. Buggy demonstrerer det brede spekter av utslippsfri mobilitet som MEB-plattformen kan danne grunnlag for innen VW-gruppen. Men vi ønsker også å åpne for bruk av plattformen hos andre produsenter, sa Ralf Brandstätter, merkesjef for Volkswagen da han i kveld avduket bilen.
Det går klare linjer fra 60-tallets boblebaserte buggier til den nye ID. Buggy. På den tiden tok man utgangspunkt i en boble med hekkmotor. Småserie-produsenter strakk et glassfiberbasert deksel over chassis og motor, og kun kreativiteten satte begrensninger på hva man endte opp med.
ID. Buggy har tilsvarende muligheter med de tekniske muligheter som ligger i fremtidsrettet og utslippsfri teknologi. Basis er her er den progressive MEB-plattformen med batteripakke i gulvet.
Li-ion batteripakken leverer energi til ID. Buggys elektriske motor på 150 kW/204 hk som sitter på bakakselen. Det kan også monteres en motor foran om man ønsker firehjulsdrift.
Bilen er helt åpen, uten antydning til tak eller dører, kun med frontrute og en veltebøyle bak de to setene.
Den kan også bygges som en 2+2. Interiøret er laget i vanntett materialer slik at det enkelt kan spyles etter en dag i sanddynene.
Det selvbærende karosseriet er utført i en materialmiks bestående av aluminium, stål og plast. For vedlikehold kan hele karosseriet løftes av plattformen.
Volkswagen gir et klart signal til små produsenter – som på 60-tallet åpner de for kreative løsninger rundt ID. Buggy. Vær så god – bygg deres egen utslippsfrie buggy basert på dette konseptet.
Generelt ønsker også Volkswagen å tilby MEB plattformen som teknisk base for e-mobilitet til flest mulig produsenter - ikke ulikt det Elon Musk gjorde med sin Open Source-løsning.
Samtidig illustrerer den kule buggien hvilke muligheter deres nye plattform byr på.
ID. Buggy er femte konsept i en serie med så forskjellige varianter som ID. (kompaktklassen), ID. Buzz (minibuss/varebil), ID. Crozz (SUV), og ID. Vizzion (sedan). Det er bare fantasien som setter grenser for hva plattformen kan benyttes til i fremtiden.