Ginetta Akula
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Ginetta Akula
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Ginetta Akula
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Ginetta Akula
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Ginetta Akula
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Ginetta Akula
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Ginetta Akula
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Ginetta Akula
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Ginetta Akula
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Ginetta Akula
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Ginetta Akula
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Ginetta Akula
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Ginetta Akula
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Ginetta Akula
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Ginetta Akula
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Ginetta Akula
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Ginetta Akula
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Ginetta Akula
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Ginetta Akula
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Ginetta Akula
Foto: Jon Winding-Sørensen
Ginetta i Genève
Lawrence Tomlinson - Foto: Jon Winding-Sørensen
Ginetta Akula
Foto: Jon Winding-Sørensen
Ginetta Akula
Foto: Jon Winding-Sørensen
Ginetta Akula
Foto: Jon Winding-Sørensen
Ginetta Akula
Foto: Jon Winding-Sørensen
Ginetta Akula
Foto: Jon Winding-Sørensen
Ginetta Akula
Foto: Jon Winding-Sørensen
Ginetta Akula
Foto: Jon Winding-Sørensen
Ginetta Akula
Foto: Jon Winding-Sørensen
Ginetta Akula
Foto: Produsent
Ginetta Akula
Foto: Produsent
Ginetta Akula
Foto: Produsent
Ginetta Akula
Foto: Produsent
Ginetta Akula
Foto: Produsent
Ginetta Akula
Foto: Produsent
Ginetta Akula
Foto: Produsent
Ginetta Akula
Foto: Produsent
Ginetta Akula
Foto: Produsent
Ginetta Akula
Foto: Produsent
Ginetta Akula
Foto: Produsent
Ginetta Akula
Foto: Produsent
Ginetta Akula
Foto: Produsent
Ginetta Akula
Foto: Produsent
Ginetta Akula
Lawrence Tomlinson - Foto: Produsent
Ginetta Akula
Foto: Produsent
Ginetta Akula
Foto: Produsent
Ginetta Akula
Foto: Produsent
Ginetta Akula
Foto: Produsent
Ginetta Akula
Foto: Produsent
Ginetta Akula
Foto: Produsent
Ginetta Akula
Foto: Produsent
Ginetta Akula
Foto: Produsent
Ginetta Akula
Foto: Produsent
Ginetta Akula
Foto: Produsent
Ginetta Akula
Foto: Produsent
Ginetta Akula
Foto: Produsent
Ginetta Akula
Foto: Produsent
Ginetta Akula
Foto: Produsent
Ginetta Akula
Foto: Produsent
Ginetta Akula
Foto: Produsent
Ginetta racing
Foto: Produsent
Ginetta racing
Foto: Produsent
Ginetta racing
Foto: Produsent
Ginetta racing
Foto: Produsent
Ginetta racing
Foto: Produsent
Ginetta i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen
Ginetta i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen
Ginetta i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen

Ginettas utrolige superbil

Lawrence Tomlinson har du sannsynligvis aldri hørt om. Ginetta har du kanskje hørt om. Sammen står det for en Genève-utstillingens råeste prestasjoner. En britisk superbil som ut-Ferrarier Ferrari.

Publisert Sist oppdatert

Ginetta er en av disse urgamle, erkebritiske institusjonene som har levd på og av siden 1957. Biler litt som TVR, men i mye større grad under radarene.

Tomlinson er derimot yngre, ikke like mye under radaren de siste årene. Han har for eksempel vunnet klasseseire på Le Mans, og for fjorten år siden forsøkte han å kjøpe opp et skrantende TVR.

Uten suksess, men siden han åpenbart ville ha en skakkjørt bilprodusent med lange tradisjoner, fant han Ginetta.

Hvorfor?

– Fordi jeg kunne, sier han og lister opp litt av det de har gjort siden: Bygget ny fabrikk med kapasitet på 500 biler i året (nå er de oppe i rundt 300), bygget opp en av Englands mest populære merke-cuper, deltatt på Le Mans med en skikkelig LMP1 bil som konkurrerte mot Toyota i fjor, og de har bygget den helt ny LMP3-bilen sammen med Le Mans-organisasjonen og deres GT4 bil er en suksess kloden rundt.

Det hele forholdsvis lavmælt, selvfølgelig, men mer enn nok til at den litt sportsligere delen av bilverdenen har satt seg opp i stolen og oppdaget at Noe Skjer.

Nå burde flere få øynene opp for denne spennende Leeds-basert operasjonen.

I Genève har de plassert sin nyeste kreasjon. Akula heter den – jeg trodde det var et av dyrene fra Jungelboka, men det viser seg at det er russisk for hai.

Den starter med en motor i hjørnet av standen. Allerede der bør man slå opp øynene. Helt egenbygget, ekstremt kompakt og lett tørrsump, 90-graders V8 på cirka 6 liter.

Hele blokka er maskinert ut av et stor aluminium-stykke, ikke antydning av turbo, vitsen er rask gasspedalreaksjon, og hele innsugningsavdelingen er også laget lokalt. Ser ut som en samling juveler oppå blokka.

Forholdsvis moderat trimmet, rundt 600 hk, men Tomlinson forteller at han allerede tenker på en BB10-versjon. Denne heter nemlig BB6, der 6 står for 600 hester!

Ekstrem sentralmotor-konstruksjon, men koblet med en solid cab backwards design sitter motoren foran.

Den gang han vant klassen i Le Mans var det med en Panoz, en bil han fremdeles eier. Den bruker akkurat samme oppskrift, men Tomlinson nekter for at det er derfor han gjør det sånn her også. – Det er fordi det er det logiske, sier han.

Han viser til en glimrende aero, et marktrykk på 376 kg ved 100 km/t – verdier som ligger i McLaren P1-området, sier han (det hele utviklet i Formel 1 vindtunnelen til F1Williams), samtidig som han har kunnet bygge denne som det han kaller en praktisk gatebil, med bagasjerom på 675 liter og en inn- og utstigning som er meget mindre akrobatisk enn på en rekke midtmotor-superbiler den kan sammenliknes med.

En vekt fordeling på 49/51 lar seg også høre.

Men hans sterkeste kort er vekten. 1150 kg. Ingen andre biler i denne klassen er i nærheten – 150 til 350 kg over, de aller fleste. I tillegg til det som er nødvendig for en gateregistrert bil, møter denne også alle sikkerhetskravene til et FIA GT3-nivå.

Legg til at Ginetta har sin egen seks trinns klikk-klakk kasse og sin helt egne opphengning der coil-over enhetene er festet i midten og påvirkes av lange pushrods. Utrolig hva de har fått plass til.

Med sine 464 cm er den er litt lenger enn en Porsche GT3, 20 cm lengre akselavstand har den også, og er 10 cm bredere. Og siden utstillingsbilen er i skinnende svart, er det umulig å avgjøre hvordan den egentlig tar seg ut. Spesielt fotovennlig er den heller ikke der den står.

Men kanskje Tomlinson fortsatt ønsker seg litt under radaren. For denne bilen har også klart 100 % hemmelighold.

Vanligvis, i forkant av et så stort prosjekt der så mange underleverandører har vært inne i bildet, pleier det å sige ut et rykte eller tre i forkant.

Denne gangen var det ingen på utsiden som ante noe. Ikke en gang de 14 kundene som allerede har kjøpt bilen har hvisket et ord om det. (Tomlinson hadde på forhånd kontaktet noen mulige kunder i Ferrari-McLaren-sjiktet, men kunder han visste også var ute etter kjøreegenskaper, ikke bare flash).

Det betyr at han allerede har solgt mer enn halvparten av neste års produksjon. Han skal holde dette forholdsvis eksklusivt, med 20 biler i året. 340.000 pund er i seg selv nok til å holde det eksklusivt.

Men han lover at det skal komme mer.

Powered by Labrador CMS