-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Alfa bobler av overskudd
Alfa-standen sprudlet av spesialutgaver i racing-design og et spennende konsept. Selvsagt står elektrifisering på agendaen også hos italienerne.
Jeg er litt betenkt. Alfa kalte den store SUV-en for Stelvio. Oppkalt etter Stelvio-passet, selvfølgelig, for det er et slikt pass en Alfa Romeo-fører skal glede seg over å kjøre.
Så viser de en ny SUV, riktignok i såkalt konseptformat – men her er det ikke tvil om at den skal bygges. Den skal bare få vindusspylere og fem, i stedet for fire seter, så er den klar.
Men siden dette er en liten Stelvio har de døpt den Tonale. Som ikke har noe med musikk å gjøre – denne er oppkalt ette Tonale-passet. Som også er en krevende løype som fort avslører mangler i den dynamiske avdelingen. Men denne er altså nesten 1000 meter lavere enn Stelvio, med «bare» 1884 meter.
Og så tenker jeg – hva i all verden skal de da finne på når det skal sette navn på den tredje, og virkelig kompakte, SUV-en som sikkert vil komme en gang.
Det finnes noen fantastiske bakker rundt Torino som ikke går opp til mer enn 800-1000 meter, men ikke med så klingende navn som disse to.
Jeg er sikker på de finner en løsning.
Det har de i hvert fall med Tonale. Penere enn storesøster, med nydelige detaljer som 21-tommers telefonskive-felgene hentet fra 33 Stradale på 60-tallet, frontlys som Brera og et interiør som i første rekke er fører-orientert.
Her har vi en utvikling av Giulia/Stelvio tankegangen, med mye mer infotainment-skjermer og hel-digital instrumentering.
Og så avslører DNA-bryteren den nyheten som i hvert fall Norge er interessert i. For den eneste stillingen som beholdes fra gammelt er N, som står for Normal.
D’en betyr ikke lenger Dynamisk, men Dual Power – her kan du kjøre på både forbrenning og strøm, og A står ikke lenger for all-vær, men Advance-E – med andre ord, bare strøm.
Denne bilen skal nemlig få en av plugin-pakkene som i dag brukes hos Jeep. Kanskje den Renegade PHEV som også debuterte her? I så fall snakker vi 236 hk.
Roberta Zerbi, Alfas Europasjef nektet å si noen om hva som skulle ligger under. «Vi ser på de plattformer som finnes i gruppen», sa hun. Men hun sa også at Tonale var starten på å bygge seg ut av 150.000 biler/år-sumpen og å nå Sergio Marchionnes mål om 400.000.
Med blant annet enda en SUV, en ny GT4 og en ny 8 C har vi biler som møter 80 % av de europeiske kundene, sa hun og regnet med at de ville være der i 2024.
Og når kan vi da vente den første, Tonalen?
Ikke noe ble sagt, men jeg regner med slutten av neste år. Pris? Se på X1 og Q3, trekk av 10 prosent i kroner og legg til 20 prosent i moro.
Dette var imidlertid bare litt av FCA-morgenen, for da ble alle på Alfa-standen dratt bortover mot de nydekorerte Quadrifoglio-modellene, en Giulia og en Stelvio som har fått samme grafikk som Formel 1-bilene.
Nye Sparco-seter og den samme gode 2,9-literen og en del innvendige endringer så du skal føle at du sitter i «firmabilen» til Antonio Giovinazzi og Kimi Räikkönen – for det var selvfølgelig de som var ankommet og tok oppmerksomheten bort fra Tonalen.
Og da var det bare å rusle over til Fiat.