Her er Teslas fjerde - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
10 bilder i galleri
Her er Teslas fjerde
Tesla har i natt av duket sin fjerde modell, og det er liten tvil om at også den vil finne sin menighet i Norge.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).

Twitter RSS
bsgif

Elon Musk planla opprinnelig at modellrekken skulle ende opp som S-E-X-Y, men den muligheten stoppet Mercedes når det kom til E.

Men det ser jo ikke så verst ut slik det blir nå heller, for med nattens avduking kan Tesla skryte av modellrekken er S3XY!

Model Y er en kompakt SUV sammenlignet med Model X, men ikke mer kompakt enn at den har plass til en tredje seterad. Skjønt denne er nok best egnet for barn på korte turer.

Den nye SUV-en har mye til felles med Model 3 som i disse dager strømmer inn over landets grenser. Så langt i år er det registrert 1815 av dem på norske skilter, og antallet øker raskt.

Så raskt at Tesla nå sier de kan levere biler på en måneds varsel, forutsatt at du ikke er for kresen med hensyn til farge, utstyr etc. Det må da være litt surt for dem som har stått på venteliste i tre år å se at naboen som bestemte seg i går kommer hjem med samme bil?

Men de som ønsker en Model Y må nok finne seg i å vente. Tesla sier leveringene starter høsten 2020, men med de erfaringer vi har fra tidligere leveringsløfter tar vi det med en klype salt.

Model Y får priser som ligger cirka ti prosent høyere enn Model 3. (Som indikasjon på norske priser kan du gange dollarprisen med ti.)

I USA betyr det en startpris på 41.200 dollar for en Model Y Standard Range med oppgitt rekkevidde (etter den amerikanske standarden som er strengere enn den europeiske WLTP) på 370 km, toppfart på 193 km/t og som gjør 0-60 miles (96 km/t) på 5,9 sekunder.

Men som vanlig starter Tesla med de mer påkostede modellene – standard-utgaven kommer først våren 2021. I beste fall, bør vi vel legge til.

Først ut er Model 3 Long Range med en prislapp på 49.200 dollar der de lover rekkevidde på 483 km, toppfart på 210 km/t og 0-60 mph på 5,5.

Og så – modellen som er mest aktuell for Norge – Model Y Dual Motor AWD som har firehjulsdrift (de tidligere nevnte driver kun bakhjulene). Den har en prislapp på $52.100, skal bruke 4,8 på akselerasjonen og har en toppfart på 217 km/t.

Øverst på stigen, for dem som har det aller mest travelt, kommer så Model Y Performance. Nå er vi nede i en sprint på 3,5 sekunder og en toppfart på 241, men dette går litt på bekostning av rekkevidden som reduseres til 450 kilometer. 61.200 dollar er amerikansk pris for denne.

Slektskapet med Model 3 er lett å se, nykommeren har mye til felles med den kompakte sedanen som etter min mening er den mest vellykkede designmessig til nå.

Fordelen med Y er økt bakkeklaring, og så får den en stor bakluke i stedet for den trange åpningen bak på Model 3.

Alle Model Y leveres med panorama glasstak, og så har den konvensjonelle dører i stedet for de jålete falkevinge-dørene Model X pranger med.

Også innendørs er det minimalistisk som i Model 3, med en 15-tommers skjerm som inneholder det meste av innstillinger og informasjon.

De ovennevnte prisene er basert på utgaver med fem seter – ønsker du to ekstra må du pluss på 3000 dollar. Om du ønsker Teslas Autopilot har den en amerikansk prislapp på USD 3000.

Om du går inn på Tesla.com og klikker deg inn på Model Y, så kan du allerede nå spekke en bil, se pris i norske kroner og betale inn depositum på 15.000 for å sette deg på venteliste. Men bare for de dyrere modellene som kommer først.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: