Fisker utfordrer Tesla

Henrik Fisker har mye eksklusivt på CV-en. Nå vil ha fremstå som mer folkelig.

Publisert Sist oppdatert
Fisker el-SUV

Få dager etter at Tesla avduket Model Y kommer Henrik Fisker med tilsvar. Han viser det første bildet av en kompakt SUV som får en innstegspris på under 40.000 dollar.

Det er på nivå med nylig lanserte Model Y som skal koste fra drøyt 400.000 norske kroner. Men Fisker er nok et drøyt år bak Tesla – han antyder nemlig lansering andre halvår 2021.

Nå er det ikke lett å danne seg inntrykk av bilen basert på den første, og foreløpig eneste, renderingen.

Men Fisker, som ikke bruker å fremstå som spesielt beskjeden, hevder de har «gjenoppfunnet SUV-en og at den helelektriske luksus-bilen blir elegant og muskuløs med rene flater og dramatisk form.»

Bak et glass i fronten sitter en kompakt radar som erstatter den konvensjonelle grillen som jo blir overflødig på en elbil. Nedre del av fronten har et mønster som slipper inn akkurat så mye luft som det er behov for under de rådende forhold.

Så vil jeg tro det er snakk om et panorama soltak når pressemeldingen sier at «ved å trykke på en knapp får man en «open-air»-atmosfære uten at det går på bekostning av den tøffe og sikre strukturen man forbinder med en SUV.»

Vi loves et rommelig interiør med moderne, estetiske høykvalitets materialer. Dashbordet inkluderer et stort head-up display og et unikt, intuitivt grensesnitt som styrer noe av det siste på den teknologiske fronten.

Bilen kan leveres med firehjulsdrift med en motor på hver aksel. En batteripakke på over 80 kWt skal sørge for en rekkevidde på rundt 500 kilometer. Ladehastighet er ikke nevnt, men vi får anta at den tilpasses kravene fra markedet som tilsier «i alle fall minst på nivå med Tesla».

Prisene skal som nevnt starte på under 40.000 dollar i USA, og vi skal få se en kjørbar prototyp i løpet av 2019.

Fisker skal kun selge direkte til sluttbrukere, uten fordyrende mellomledd, og de er i ferd med å utvikle et landsdekkende service-nettverk for utlevering og vedlikehold av bilene.

Når det gjelder produksjon får vi bare vite at Fisker er i sluttspurten når det gjelder valg av fasilitet i USA som skal stå for produksjonen.

Denne modellen er den første av tre som er under utvikling – alle med priser som skal innby til volumsalg. Men samtidig skal de være luksuriøse og teknologisk avanserte.

Den luksuriøse og eksklusive EMotion som vi fikk et første glimt av i fjor, er nå planlagt introdusert etter de mer folkelige modellene.

Luksusbilen skal benytte Solid-State batteriteknologi, og denne trenger nok fortsatt noen år før den blir kommersielt tilgjengelig. Fordelene er rekkevidde på rundt 800 kilometer og superrask lading.

Jeg har en følelse av at Henrik Fisker er noe sent ute med å etablere seg på elbilmarkedet, nå som «alle» kommer. Men det er mulig hans biler blir så unike at de vil generere lange køer. Det blir spennende å høre mer mot slutten av året.

Powered by Labrador CMS