-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Zenvo med to premierer
Over 1000 hestekrefter er ikke interessant mer. Men 1000+ sammen med bare bakhjulsdrift – da begynner det å lukte skandinavisk bilbygging. Zenvo er den av de to man ikke tenker først på.
Det er selvfølgelig Koenigsegg som er den store stjernen i dette spesielle segmentet.
Men danske Zenvo er også verdt å stoppe opp ved.
Nå har de vært på Genève-utstillingen for sjette året på rad. Ikke akkurat med ny modell igjen, men med to nyheter. Begge er av den sorten Koenigsegg er så flink til, nemlig å bygge myter.
Bilen de hadde med seg i år var en Caprifarget TSR-S. Eller sagt på en annen måte – fargen var oppkalt etter Grotta Azzurra.
S’en i modellnavnet betyr Street Legal, dette er altså nesten den helrå banebaserte TSR’en, bare at du kan henge skilter på den.
Spesifikasjonene er de samme som i fjor, fra 5,8-liters V-åtteren med tre flere settinger, fra 700 til 1177 hk (og ikke antydninger til noe hybrid), til den helt spesielle aktive hekkspoileren de har døpt Zentripetal.
Spoileren kan tiltes slik at den først og fremst øker trykket på det innerste hjulet i svinger, blir vi forklart. Vektforskyvning sørger jo for å holde det ytre hjulet ned.
Men det er ingen grunn til å gå i detalj på spesifikasjoner, materialer og konstruksjon, dette er sømløs hyperbil fra øverste hylle.
Og man skulle ikke tro at det med en produksjon som er rasjonert til fem biler per år skulle være nødvendig å gå bredere ut til Folket.
Men for det første har de nå laget et slags partnerskap med noe som heter Supercar Owners Circle. (De hadde «klubbmøte» i Genève, jeg er ikke veldig målløs).
Samtidig har de gjort et arrangement med Ascari-banen i Spania der eiere skal tilbys en langweekend, helikopter til og fra Malaga, et års lagring av bilen på banen og «muligheter til å bruke sin spesiallagde karbonfiber kjørehjelm og målsydde racing-dress».
Akkurat dette virker det som om Koenigsegg har bedre kontroll på.
Dermot virket den andre nyheten, bidraget fra Rebellion, morsommere. I hvert fall hvis du liker klokker.
Rebellion Timepieces er nesten like eksklusiv som Zenvo. I 2017 kom de med sin Predator Zenvo – et ur de lagde ti eksemplarer av.
Årets heter Zenvo T2M Automotive og er begrenset til fem stykker. I motsetning til sitt forbilde, TSR-S, har motoren i denne klokken satt verdensrekord.
Urverket har nemlig pulverisert alt som fantes av rekorder ved å kunne gå i hele 1400 timer før det måtte trekkes igjen.
Edle materialer som titan og safir, og et design det ikke går an å ta feil av er klare kjennetegn på forbindelse mellom de to.
Men hvem som egentlig eier dem er ikke like klart.
Angela Kashina var CEO der da jeg besøkte dem i 2014. Og er fremdeles CEO der. Da kom hun fra et Ukrainsk stålfirma i Danmark. Men hvem og hva hun representerer nå er like uklart (og kanskje helt uinteressant) som den gang.
Hva jeg derimot endelig oppdaget (det har kanskje ikke vært noen hemmelighet?) er hvor Zenvo-navnet kommer fra.
En av mennene bak de første forsøkene i 2007 heter Troels Vollertsen. Litt kreativ bruk av de to første og tre siste bokstavene i etternavnet hans er den forklaringen.