Volvo XC40: Her er Volvo XC40 Twin Engine - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
Her er Volvo XC40 Twin Engine
I dag åpner Volvo for salg av XC40 Twin Engine. Dermed tilbyr Volvo hybride drivlinjer til alle modellserier.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).

Twitter RSS
bsgif

– Med salgsstarten til XC40 markerer vi at alle modellseriene våre tilbys som plug-in hybrider. Denne drivlinjen har vært utrolig viktig for Volvo i Norge og står for 65% prosent av salget vårt. Det knyttes derfor store forventninger til XC40 Twin Engine i Norge, sier Erik Trosby, PR- og kommunikasjonssjef i Volvo Car Norway AS.

Volvo forventer å starte kundelevering i fjerde kvartal 2019, så fortsatt må du smøre deg med en porsjon tålmodighet.

Ifølge Volvo blir XC40 først tilgjengelig som T5 Twin Engine med forhjulsdrift og en tre-sylindret bensinmotor, i tillegg til den elektriske motoren.

Det kan vi kanskje tolke som at firehjulsdrift kommer senere?

Bensinmotoren yter 180hk og har et dreiemoment på 265 Nm, mens den elektriske motoren bidrar med 82hk og 160Nm. Elektrisk rekkevidde er oppgitt til 38 kilometer etter WLTP-standarden.

Veiledende pris på XC40 T5 Twin Engine i rimeligste utstyrsnivå er 479.900 kroner inkludert frakt/levering i Oslo.  

Det betyr at den er noe rimeligere enn en T4-motorisert bil, samtidig som den har vesentlig mer effekt.

– Plug-in hybrid-teknologien er et viktig steg mot en helelektrisk framtid. I 2025 skal Volvo selge en million elektrifiserte biler på verdensbasis, og Norge er en ledestjerne for selskapet i den sammenheng, sier Trosby. 

BIL-test: Volvo XC40 møter BMW X2

Ifølge Volvo er det en myte at folk slurver med å lade hybridbilene sine.

De har tidligere analysert kjøremønsteret til 400 norske XC90 biler. Analysene viser at opp mot 50 prosent av kjøringen til en plug-in hybrid som XC90 skjer med elektrisk drift.

– Med et kjøremønster som er tilpasset plug-in hybrid-teknologi kan man kjøre mye på ren elektrisitet og få veldig lavt forbruk. Det viser at norske bilavgifter og moderne lavutslippsteknologi kan spille på lag og redusere utslippene fra biltrafikken, sier Trosby.

I 2025 skal halvparten av Volvo-salget være helelektrisk. Volvo lanserer sine første mild-hybrider de kommende månedene. Den nye elektrifiserte drivlinjen gir ifølge Volvo opp til 15 prosent drivstoffbesparelse og utslippsreduksjon i reelle kjøresituasjoner.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: