-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Endelig – el-Forder
Ford har holdt elbilkortene tett til brystet. Nå er de vist fram og et av dem inneholder en familie-SUV med rekordrekkevidde – inntil 600 km. Ny Kuga blir også ladbar.
Med unntak av et par hybridvarianter av Mondeo og det ganske mislykkede forsøket med å bygge en batterielektrisk versjon av Focus, har det vært ganske stille rundt Fords elektrifiseringsarbeid.
Til i ettermiddag.
For nå er Ford klar til å fortelle hva den elektrifiserte framtiden vil bringe:
- Ford setter «verdensrekord» i rekkevidde: SUV med inntil 600 WLTP-km.
- Helt ny Kuga kommer som ladbar SUV, som hybrid og som mild hybrid.
- Explorer, Fords amerikanske og oppgraderte SUV-suksess, tas til Norge som hybrid.
- 8-seters Ford Tourneo Coustom blir ladbar hybrid.
- Helelektrisk to tonns Transit varebil.
- Flere varebiler elektrifiseres.
Ford skal de neste årene bruke hele 100 milliarder kroner på utviklingen av elektriske kjøretøy for å møte fremtidige utslippskrav. Hele 16 personbilmodeller og nyttekjøretøyer er annonsert.
Allerede fra 2021 skjerper EU CO2-kravene betydelig og setter flåtekravet til 95 gram CO2/km.
Ford er i den store gruppen av bilprodusenter som ikke vil klare disse kravene uten å elektrifisere de fleste av modellene og i tillegg lansere attraktive, helelektriske bilmodeller.
Hybrider
Elektrifisering betyr her alt fra batterielektriske biler via ladehybrider, fullhybrider og såkalte milde hybrider som nå gjerne betyr regenerering av bremseenergi lagret i et 48 volt batterisystem for uthenting ved start og akselerasjon.
- Norske kunder er kanskje de mest erfarne elbilkundene i verden. I tillegg har vi et svært skiftende klima. Dette gir verdifull kunnskap som Ford tar med seg. Ford Motor Norge har også samarbeidet tett med Team Edison i forbindelse med undersøkelser og studier gjort i Norge, sier administrerende direktør Per Gunnar Berg i Ford Motor Norge.
Ny Kuga
Kuga er den andre store nyheten på Fords lansering i Amsterdam. En tvers gjennom ny SUV med mer avanserte førerstøtteteknologi, bedre plass og mer komfort enn i bilen som erstattes.
Batterielektrisk blir den ikke, men i tillegg til 1,5-liters og 2,0-liters dieselmotorer og en 1,5-liters bensinmotor, skal Kuga lanseres med en rekke ulike hybride drivlinjepakker. I denne klassen er Fords argeste konkurrenter Mitsubishi Outlander PHEV og hybride Toyota RAV4.
Ladbar Explorer til Norge
Explorer er Fords mest suksessrike SUV i USA, og naturligvis finnes den som hybrid med sju seter i Amerika. Det er denne bilen Ford nå tar til Europa og til Norge allerede i høst.
Explorers totale motorkraft oppgis til 450 hk og 840 Nm i momnt. Den kan kjøre inntil 40 km på strøm og kan trekke tilhenger med vekt inntil 2500 kilo.
Flerbruksbilen Tourneo Custom blir første åtteseter med ladbar hybridteknologi. En 13,6 kWh batteripakke skal inneholde nok strøm til 50 km bruksrekkevidde. Som i mange andre ladehybrider vil Forden kunne lades av bensinmotoren (1,0 liter EcoBoost) om det skulle være nødvendig, og oppmagasinert strøm kan spares til det er behov for den.
Heller ikke varebilene slipper unna elektrifisering i fremtiden. Fords første svar er å ta fram en helelektrisk utgave av en to tonns Transit. Denne kommer i 2021.
Naturligvis er BilNorges Jon Winding-Sørensen på Fords presentasjon i Amsterdam. Mer kommer fra ham senere.