-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Nye drivlinjer i Audis langturbiler
Når Audi nå lanserer nye utgaver av S6 og S7, har disse for første gang dieselmotor under panseret. Og de har realisert en teknologi vi fikk en smakebit av for flere år siden.
For å oppnå sportslige egenskaper i kombinasjon med lavest mulig forbruk og utslipp har Audi nå kommet opp med et helt nytt konsept for sine tre populære langdistanse-cruisere, S6 Sedan, S6 Avant og S7 Sportback.
Modellene utrustes med en V6 TDI-motor i kombinasjon med et 48V elektrisk system. Dette åpner muligheten for elektrisk kompressor som gjør bilene meget respons- og akselerasjonsvillige, samtidig som forbruket holdes på et moderat nivå.
En tilsvarende drivlinje er allerede på plass i nye SQ5.
De andre spesialitetene som kjennetegner S-modellene er selvsagt med på lasset, som S sportsunderstell med demperkontroll, dynamisks firehjulsdrift og -styring og keramiske bremser. Samt de spesielle designtrekkene som skiller disse modellene fra sine mer moderate søsken.
Et maksimalt dreiemoment på hele 700 Newtonmeter er til stede i området mellom 2500 og 3100 omdreininger. Den treliters V6 TDI-motoren har en effekt på 349 hestekrefter, og en åttetrinns automatkasse overfører kreftene til quattro firehjulsdrift-systemet.
Fordelen med elektrisk kompressor (EPC) er at denne er tilgjengelig ved svært lave turtall, den har en responstid på 250 millisekunder og en maksimal hastighet på 70.000 omdreininger i sekundet.
Den er svært effektiv og gir ekstra respons når det ikke er nok energi i eksosen til å drive den vanlige turboen effektivt. Teknologien eliminerer stadige nedgiringer, holder turtallene lave og reduserer problemet med såkalt «turbo-lag».
Vi prøvde systemet i en RS5 TDI konseptbil allerede for fem år siden, og var imponert over responsen de første hundremeterne under akselerasjon.
V6 TDI med EPC akselererer en S6 sedan til hundre på fem sekunder, mens A6 Avant og A7 trenger en tidel mer. Toppfarten er for alle modeller elektronisk begrenset ved 250 km/t.
Mens den elektriske kompressoren sørger for økte ytelser, sørger det milde hybridsystemet for redusert forbruk. Et 10 Ah Li-Ion batteri under bagasjerommet tar vare på bremseenergi som brukes av kompressoren når gasspedalen ber om kjapp respons.
Oppgitt snittforbruk for en S6 Sedan etter gjeldende målemetode er fra 0,62 liter på mila, tilsvarende et CO2-utslipp på 164 gram per kilometer.
Selv om dieselmotorene har tapt popularitet etter skandalene de senere årene er de fortsatt attraktive i langtur-biler som disse i Europa. Men i andre markeder, som Nord-Amerika, Asia og Midtøsten er det fortsatt bensin som gjelder.
Derfor vil Audi i markeder utenfor Europa tilbys S6 og S7 med 2,9-liters bensinmotor med 450 hk og 600 Nm. Også disse i kombinasjon med elektrisk kompressor og et mildt hybridsystem.